هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین شماره ۴۵۵ – ۹ دی ماه ۹۸

> هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین
شماره ۴۵۵ – ۹ دی ماه ۹۸

تحولات فرهنگی اجتماعی آلمان

صنعت گردشگری در آلمان

منبع: گزارش سازمان گردشگری آلمان، سایت لندر داتن، نشریه تاگس‌شو، شبکه دویچه‌وله، گزارش اداره آمار فدرال

گزارش جدید اداره آمار فدرال نشان می‌دهد که آلمان در سال ۲۰۱۸ با ۳۹ میلیون گردشگر خارجی، در جایگاه هشتم جهان و چهارم اروپا، از نظر جذب گردشگر قرار گرفته است. طبق آمار دیگری در نیمه اول سال ۲۰۱۹، مجموع اتاق های مورد استفاده برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی (بر اساس اقامت یک نفر در هر شب) بیش از ۲۰۰ میلیون مورد بوده است.  شب مورد استفاده بوده است. شاید این آمارها باعث شده که مسئولان گردشگری آلمان، صنعت گردشگری را عاملی موثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این کشور بدانند و حتی گروهی از کارشناسان، بیش از ۸ درصد از تولید ناخالص ملی آلمان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت گردشگری نسبت دهند. در این گزارش سعی داریم تا شرایط گردشگری در آلمان را مورد بررسی قرار دهیم:

گردشگری در آلمان از اواخر قرن هیجدهم رونق گرفت. زمانی که اغلب افراد برای تحصیل و یا تماشای شهرها و چشم اندازهای آن به آلمان سفر کردند. در آن زمان، شهرهایی مانند درسدن، مونیخ، وایمار و برلین در صدر لیست گردشگران قرار داشتند. در قرن نوزدهم و بیستم، چشمه‌های آب معدنی، ساحل دریای شمال و دریای بالتیک توسعه یافتند و مسیرهایی برای رسیدن قطارها به این سواحل احداث شدند. پس از پایان جنگ‌جهانی دوم، صنعت توریسم آلمان رونق قابل توجهی یافت و از سال ۱۹۶۵ نیز گردشگری در آلپ توسعه پیدا کرد. امروزه گردشگران، دلایل زیادی برای سفر به آلمان دارند. جاذبه‌های دیدنی در شهرهای مختلف آلمان مانند برلین، مونیخ یا هامبورگ، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کنند. از دیگر دلایل موفقیت آلمان در این حوزه می‌توان به افزایش بسیار کم هزینه هتل‌ها و حمل‌ونقل در سال‌های اخیر، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، زیرساخت‌های مناسب، فراهم‌کردن شرایط امن برای گردشگران و منابع طبیعی منحصر به فرد در این کشور  اشاره کرد. همچنین نمایشگاه‌های فرهنگی و اقتصادی در ایالت‌های مختلف این کشور دلیل دیگری برای جذب گردشگران است.

کدام شهرها محبوب‌ترند؟

براساس آمارهای منتشر شده در آلمان، در سال‌‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ایالت‌های بایرن، بادن-‌وورتمبرگ و نوردراین-وستفالن به ترتیب بیشترین گردشگران خارجی را به خود جذب کرده‌اند. همچنین شهرهای برلین، مونیخ، هامبورگ، فرانکفورت،کلن، دوسلدورف، درسدن، اشتوتگارت، نورنبرگ و لایپزیگ نیز، ۱۰ شهر محبوب آلمان از نگاه گردشگران بین‌المللی بوده‌اند. در این میان، برلین و مونیخ حتی در لیست ۱۰ شهر اروپایی مورد علاقه گردشگران اروپایی نیز قرار گرفته‌اند. برلین، پاییتخت آلمان در سال ۲۰۱۸، ۱۳.۵ میلیون بازدیدکننده داشته است. دروازه براندنبورگ در برلین، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی در بین آثار تاریخی در آلمان محسوب می‌شود. این دروازه یکی از نمادهای جنگ سرد و همچنین سمبل وحدت دو آلمان به شمار می‌رود. همچنین دیوار برلین یکی دیگر از جاذبه‌های شهر برلین است. این دیوار، سال‌ها پیش آلمان را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کرد. در پی فروپاشی آلمان شرقی این دیوار نیز به سرعت فرو ریخت، اما قسمت‌هایی از آن که مزین به نقاشی‌های گوناگون است، به عنوان اثری هنری و به یادآورنده‌ دوران جنگ سرد در مرکز برلین هنوز پا برجاست. علاوه بر این‌ها، در قلب برلین چندین موزه و بناهای تاریخی قرار دارند که در کنار هم “جزیره‌ موزه‌های برلین” را تشکیل می‌دهند. این منطقه با توجه به ویژگی‌‌های منحصربه‌فرد و اهمیت تاریخی‌اش در سال ۱۹۹۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

سال تعداد گردشگران( به میلیون) درآمد( به میلیارد یورو)
۱۹۹۵ ۱۴.۸۵ ۱۷.۶۲
۱۹۹۶ ۱۵.۲۱ ۱۸.۴۵
۱۹۹۷ ۱۵.۸۴ ۲۱.۷۲
۱۹۹۸ ۱۶.۵۱ ۲۳.۲۲
۱۹۹۹ ۱۷.۱۲ ۲۳.۷۶
۲۰۰۰ ۱۸.۹۸ ۲۷.۰۱
۲۰۰۱ ۱۷.۸۶ ۲۶.۹۹
۲۰۰۲ ۱۷.۹۷ ۲۸.۲۳
۲۰۰۳ ۱۸.۴۰ ۲۶.۶۱
۲۰۰۴ ۲۰.۱۴ ۲۹.۲۵
۲۰۰۵ ۲۱.۵۰ ۳۲.۵۸
۲۰۰۶ ۲۳.۵۷ ۳۶.۲۷
۲۰۰۷ ۲۴.۴۲ ۳۶
۲۰۰۸ ۲۴.۸۸ ۳۶.۳۰
۲۰۰۹ ۲۴.۲۲ ۳۴.۰۳
۲۰۱۰ ۲۶.۸۸ ۳۷.۰۶
۲۰۱۱ ۲۸.۳۷ ۳۸.۳۸
۲۰۱۲ ۳۰.۴۱ ۴۰.۲۰
۲۰۱۳ ۳۱.۵۵ ۴۱.۷۸
۲۰۱۴ ۳۳ ۴۴.۱۹
۲۰۱۵ ۳۴.۹۷ ۴۵.۶۵
۲۰۱۶ ۳۵.۵۶ ۴۷.۱۴
۲۰۱۷ ۳۷.۴۵ ۴۹.۷۲

درآمد آلمان از صنعت گردشگری

جدول زیر توسعه صنعت گردشگری در کشور ژرمن‌ها را در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ نشان دهد. براساس این جدول که از سوی سایت لندرداتن منتشر شده است؛ صنعت گردشگری آلمان تنها در سال ۲۰۰۱ افول داشته و به جز آن در تمام سال‌ها توسعه یافته است. آنطور که آمارها نشان می‌دهند، درآمد آلمان از صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۵۰ میلیارد یورو بوده است.  این در حالی است که در سال ۱۹۹۵، سهم این کشور از صنعت گردشگری، کمتر از ۱۸ میلیارد یورو بود.

اهداف گردشگران در آلمان

هر چند برای بسیاری هدف از گردشگری تنها به معنای بازدید از امکان تاریخی و فرهنگی است، اما مسافران آلمان با اهداف متفاوتی، وارد این کشور می‌شوند. پژوهش‌های انجمن گردشگری آلمان نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از گردشگران برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی، ۵۷ درصد برای طبیعت‌گردی، ۳۵ درصد برای خوردن غذاها و نوشیدنی‌های آلمانی، ۳۳ درصد برای ملاقات با اعضای خانواده، ۳۰ درصد برای حضور در فستیوال‌ها و برنامه‌های فرهنگی، ۱۹ درصد برای ورزش‌های آبی و گردشگری ساحلی و  ۱۸ درصد برای خرید به آلمان سفر می‌کنند. همچنین براساس آمارها، در سال گذشته، ۶۸۲ کنفرانس بین‌المللی و ۱۷۸ نمایشگاه بین‌المللی و ملی در آلمان برگزار شده است که توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

گردشگران چه مکان‌هایی را برای اقامت انتخاب می‌کنند؟

آنطور که آمارها نشان می‌دهند در نیمه اول سال ۲۰۱۹، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از داخل و خارج آلمان در هتل‌های این کشور اقامت داشته‌اند. این آمار در حالی منتشر شده است که در سال ۲۰۱۸، آلمان در رتبه نخست از نظر اقامت گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته بود. در این سال،  ۴۷۸ میلیون گردشگر داخلی و خارجی در آلمان اقامت داشتند. براساس گزارش سازمان گردشگری آلمان، ۴۷ درصد از گردشگران در آلمان در سال ۲۰۱۸، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامت‌گاه‌های محلی را برای اقامت انتخاب کرده‌اند. ۲۲ درصد از آنها، خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که برای تعطیلات اجاره داده می‌شوند را برگزیده‌اند. ۹ درصد خانه‌های خصوصی، ۷ درصد کمپینگ‌ها و ۵ درصد پانسیون‌ها را برای اقامت در آلمان ترجیح داده‌اند. جالب است بدانید که براساس قوانین آلمان، اقامت‌گاه‌ها موظفند تعداد مسافران و مدت اقامت آنها را به شهرداری‌ها اطلاع دهند.

وسایل نقلیه محبوب گردشگران کدام است؟

آنطور که سازمان گردشگری آلمان گزارش داده است؛ ۷۰ درصد از گردشگران در آلمان با ماشین به این کشور سفر می‌کنند. ۱۴ درصد از قطار استفاده می‌کنند، ۵ درصد سوار اتوبوس می‌شوند و ۲ درصد با هواپیما به این کشور سفر می‌کنند. بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری در آلمان معتقدند که گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل برای توسعه صنعت گردشگری ضروری است. به همین دلیل مسئولان آلمان تلاش کرده‌اند تا حمل‌ونقل عمومی را نیز برای سهولت در سفرهای درون‌شهری تجهیز کنند. البته آنها به توسعه زیرساخت‌های مدرن نیز توجه کرده‌اند. در این راستا، مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی طبیعت‌گردان در نظر گرفته شده و همچنین برای سفرهای دریایی نیز تمهیداتی اندیشیده شده است. براساس آمارهای منتشرشده، ۷۵۹۰۰ کیلومتر برای مسیرهای دوچرخه‌سواری، ۳۰۰ هزار کیلومتر برای مسیر پیاده‌روی و ۷۳۰۰ کیلومتر برای سفرهای آبی در آلمان تجهیز شده‌اند.

نقش اینترنت در صنعت گردشگری

شواهد نشان می‌دهد که اینترنت نقش به سزایی در توسعه صنعت گردشگری آلمان داشته است. بسیاری از گردشگران به راحتی می‌توانند از طریق سایت‌های اینترنتی آلمان، برای خرید بلیط هواپیما، قطار و رزرو هتل و اتومبیل اقدام کنند. همچنین امکان تهیه بلیط اکثر موزه‌ها و مراکز فرهنگی آلمان نیز به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. علاوه بر این، وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی زیادی در آلمان در راستای معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، رستوران‌ها، امکان تفریحی و … فعالیت دارند. بنابراین، گردشگران به راحتی می‌توانند با جست‌وجو شهر مورد نظر خود در موتورهای جست‌وجوگر و سایت‌های اینترنتی آلمانی، اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست آورند.

لینک‌های گزارش:

https://www.deutschertourismusverband.de/fileadmin/Mediendatenbank/Bilder/Presse/Presse_PDF/ZDF_2018_Web.pdf

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/181644/umfrage/beliebteste-reiseziele-aller-nationen-nach-besucher/

https://www.laenderdaten.info/Europa/Deutschland/tourismus.php

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/urlaub-in-deutschland-101~_origin-3824deb5-f04e-4783-b426-f2061c5f5cec.html

https://www.dw.com/de/zehn-gr%C3%BCnde-warum-touristen-deutschland-lieben/g-47772176

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/289171/umfrage/beitrag-der-spanischen-tourismusbranche-zum-bip-im-vergleich/

 انتقاد گروهی از مسئولان سازمان‌های اسلامی و سیاستمداران آلمانی به قانون مربوط به امامان مساجد

منبع: سایت اسلامیک

چندی پیش، وزارت کشور آلمان اعلام کرد که اقامت و فعالیت امامان مساجد در این کشور مشروط به آشنایی کافی با زبان آلمانی است. حالا بوندس‌رات این قانون را تصویب کرده است. بوندسرات قسمتی از سیستم قانون‌گذاری در آلمان است و شامل نمایندگان ۱۶ ایالت این کشور می‌شود. این‌ها در حالی است که مسئولان اکثر سازمان‌های اسلامی و بسیاری از سیاستمداران آلمانی به قانون جدید انتقاد دارند.

اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب از اولین سازمان‌های اسلامی بود که به قانون مربوط به اقامت و فعالیت امامان در آلمان انتقاد کرد. عبدالرحمن آتاسوی، دبیر کل اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب در این باره گفت:« شانزده سال است که یادگیری زبان آلمانی، بخشی از زندگی روزانه رهبران مذهبی است.» به گفته او، تصویب این قانون، کمبود امامان مساجد در آلمان را تشدید می‌کند. آتاسوی گفت:« نمایندگان دیتیب پیش از اینکه وارد آلمان شوند، دوره مقدماتی زبان آلمانی را می‌گذرانند. همچنین امامان دیتیب در یک‌دوره مطالعات منطقه‌ای نیز شرکت می‌کنند. این دوره با همکاری بنیاد کنراد آدانور در آنکارا برگزار می‌شود. همچنین دیتیب در سال ۲۰۰۹، به همراه موسسه گوته و اداره فدرال برای مهاجران و پناهجویان، پروژه دیگری را برای آموزش زبان به روحانیون مسلمان انجام داد. در این پروژه، ۱۵۰ نفر از امامان مساجد، پس از گذراندن دوره مقدماتی زبان آلمانی و مطالعات منطقه‌ای، ۵۰۰ ساعت بیشتر در دوره زبان آلمانی شرکت کردند. بنابراین امامان دیتیب اطلاعات کافی درباره زبان آلمانی دارند و شرط گرفتن مدرک، صرفا سنگ‌اندازی در کار سازمان‌های اسلامی است.» فلیتس پولات، از سران حزب سبزها در بوندستاگ نیز از منتقدان این قانون است. او در این باره گفت:« تاکنون سازمان‌های اسلامی برای استخدام امامان مساجد در آلمان با مشکل مواجه بودند و به همین دلیل از کشورهای مبدا، امامان را به آلمان می‌آوردند. با این تغییرات، کمبود امامان مساجد افزایش می‌‌یابد. همچنین این سوال به وجود می‌آید که دولت فدرال چطور و چگونه با آموزش زبان آلمانی به امامان مساجد می‌تواند به سازمان‌های اسلامی کمک کند.» کریستینه بوخ‌هولتز، سیاستمدار حزب چپ نیز در این باره گفت:«دولت فدرال به جای اینکه خواسته‌های گروه‌های افراطی را در نظر بگیرد، باید برای روحانیون مسلمان، شرایط مشابه روحانیون مسیحی ایجاد کند.» بکیر آلتاش، دبیر کل جامعه اسلامی ملی-گوروش در آلمان نیز با انتقاد از تصویب این قانون گفت:« متاسفانه برنامه‌های دولت فدرال، بار دیگر جنبه پوپولیستی پیدا کرده است. جامعه اسلامی ملی گوروش و سایر سازمان‌های اسلامی از دهه‌ها پیش، حتی قبل از جدی‌شدن بحث‌های مربوط به ادغام، اقدامات لازم را برای ارتقاء مهارت‌های زبان و شناخت تاریخ و جغرافیای آلمان انجام دادند. اما وظایف روحانیون مذهبی فراتر از یادگیری زبان و اطلاعات عمومی است. عحیب است که رسانه‌های آلمانی مدام مطرح می‌کنند که روحانی خوب، کسی است که به زبان آلمانی مسلط باشد. همه می‌دانیم، بسیاری از افرادی که به مساجد می‌آیند به زبان آلمانی تسلط ندارند و یا ترجیح می‌دهند که سخنرانی امامان به زبان آلمانی نباشد. در این شرایط امامان به زبان مادری خود بهتر و بیشتر می‌توانند بر روی افراد تاثیر بگذارند.»

منبع خبر

استقبال آلمانی‌ها از ایده یک سازمان اسلامی برای کمک به کودکان یتیم

منبع: سایت کمپین غذا برای یتیمان

“غذا برای یتیمان” عنوان کمپینی است که از سوی امداد اسلامی آلمان برای کمک به یتیمان کنیا راه‌اندازی شده است. این کمپین که با مشارکت ۲۳ هزار نفر از مسلمانان و غیرمسلمانان در آلمان شکل گرفته است، قرار بود تنها از اول اکتبر تا هشتم نوامبر سال جاری برپا باشد، اما هنوز هم گروه‌های زیادی از شهروندان آلمانی از ملیت‌ها و مذاهب مختلف در حال جمع‌آوری پول برای کمک به کودکان نیازمند کنیا هستند.

بدین‌منظور، هر هفته برنامه‌های زیادی در سراسر آلمان برگزار می‌شود و شهروندان آلمانی در حالی‌که در کنار یکدیگر غذا می‌خورند، مبالغی را برای کمک به یتیمان کنیا اهدا می‌کنند. همان‌طور که مشارکت‌کنندگان در این کمپین از ملیت‌ها و مذاهب مختلف هستند، برنامه‌ها نیز به شکلی متنوع برگزار می‌شود. به طور مثال، مسئولان و مشارکت‌کنندگان در کمپین، در وعده‌های مختلف عصرانه، ناهار و یا شام، مبالغی را از اعضای خانواده، دوستان و آشنایان خود برای کمک جمع‌آوری می‌کنند. در این مراسم، وسایل بازی نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. همچنین بوفه‌های بزرگی در مدارس در نظر گرفته شده است. پترا لوتس‌کات،  مشاور وزارت کار، امور اجتماعی، خانواده و ادغام در هامبورگ یکی از حامیان این کمپین است. او که میهمان یک خانواده مسلمان و مشارکت‌کننده در کمپین “غذا برای یتیمان”  شده بود، گفت:«کمپین “غذا برای یتیمان” نه تنها در جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای یتیمان فعالیت می‌کند، بلکه به همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه نیز کمک خواهد کرد. من فکر می‌کنم برای حفظ و توسعه صلح در جامعه، باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و با هم به گفت‌وگو بپردازیم. به همین دلیل خوشحالم که در این کمپین شرکت کرده‌ام.» با وجود مشکلات موجود، سازمان امداد اسلامی آلمان توانسته است، به خوبی کمپین “غذا برای یتیمان” را برگزار کند. سازمان امداد اسلامی زیرمجموعه سازمان امداد اسلامی جهانی است. شبکه‌ای با ۱۳ سازمان مستقل اسلامی در اروپا، آفریقا، آسیا و ایالات متحده آمریکا که در سال ۱۹۸۴ در واکنش به قحطی در آفریقا تاسیس شد. نوری کوشلی، معاون مدیر عامل سازمان امداد اسلامی آلمان درباره ایده شکل‌گیری کمپین گفت: «وقتی مؤمنان با یکدیگر و با افراد غیر مؤمن، دیدار می‌کنند، غذا می‌خورند و در امری خیر مشارکت دارند، گفت‌وگوهای مهمی میان آنها شکل می‌گیرد. همچنین ارتباط آنها با یکدیگر باعث کاهش تعصبات در جامعه می‌شود. این اتفاق از نظر اجتماعی، اهمیت زیادی دارد.» سازمان امداد اسلامی برای هشتمین‌بار است که کمپین “ غذا برای یتیمان” را در سراسر آلمان برگزار می‌کند. این کمپین در سال‌های اخیر برای کمک به ۶۰ هزار کودک در ۲۷ کشور محروم برپا شده است و بیش از ۱۷۰ هزار نفر در آن مشارکت داشته‌اند. امسال مبالغ جمع‌آوری شده در اختیار کودکان یتیم کنیا قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت Die Idee مراجعه کنید.

خانه تاریخ بادن‌-‌وورتمبرگ در اشتوتگارت برگزار می‌کند: نمایشگاهی درباره تاریخ پوشش سر در آلمان

منبع: زوددویچه

خانه تاریخ بادن‌-‌وورتمبرگ در شهر اشتوتگارت، نمایشگاهی درباره انواع پوشش‌های سر در آلمان برگزار کرده است. این نمایشگاه علاوه بر بررسی تاریخ پوشش سر در آلمان، به این مسئله می‌پردازد که چرا در سال‌های اخیر پوشش‌هایی مانند روسری و یا کیپا در جامعه آلمان بحث‌برانگیز شده است.

در این نمایشگاه، از کلاه قرمزرنگ انقلابگران فرانسوی تا روسری سفیدرنگ فرشته لودین، زن مسلمان آلمانی دیده می‌شود. فرشته لودین متولد ۱۹۷۲ میلادی است. او به عنوان دختر یک دیپلمات از کشور افغانستان به آلمان آمد و در ایالت بادن-وورتمبرگ به تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه پرداخت، اما پس از اتمام دوره تحصیل و کارآموزی، به دلیل داشتن حجاب، در مدارس دولتی پذیرفته نشد. با این وجود، لودین کوتاه نیامد. او به دادگاه قانون اساسی فدرال شکایت کرد و سرانجام دادگاه در سال ۲۰۰۳ به نفع او رای داد. پس از آن ایالت بادن-وورتمبرگ قانون پوشش معلمان مدارس را اصلاح کرد. فرشته لودین از سال ۱۹۹۹ در یک مدرسه خصوصی مورد تأیید وزارت آموزش آلمان مشغول به کار است. در کنار روسری لودیگ، پوشش یک زن متدین کاتولیک نیز به نمایش گذاشته شده است.  سباستین دورفر، مسئول نمایشگاه در این باره می‌گوید:« پوشش سر برای محافظت از نگاه بیگانگان نه تنها برای مسلمانان نیست، بلکه در سایر ادیان نیز وجود دارد.» پاولا لوتوم لنگر، مدیر موزه نیز درباره نمایشگاه می‌گوید:«قرن‌ها و تا دهه ۶۰ میلادی، پوشش سر، بخشی از زندگی روزمره در اروپا و آلمان بود. درباره این موضوع، مطالعات و پژوهش‌های زیادی انجام شده است و افرادی از آن دوران وجود دارند که این امر را تصدیق می‌کنند. این در حالی است که امروزه پوشیدن روسری و یا کیپا در جامعه آلمان بحث‌برانگیز شده‌ است و افراد خواه برای پوشیدن روسری و خواه برای استفاده از کیپای یهودی با مشکلات زیادی روبرو هستند.» در این نمایشگاه که متراژ آن ۵۰۰ متر مربع است، کلاه‌های مختلف و روسری‌های گوناگون به عنوان نمادهای اجتماعی آلمان معرفی شده‌اند. نمایشگاه تا دوم آگوست ۲۰۲۰ دایر است. همچنین کلاه افراد مشهور مانند هگل و هایدگر، فیلسوفان مطرح آلمانی، کلاه اولین رئیس‌جمهور فدرال، پوشش سر ورزشکاران و همچنین فعالان زنان نیز در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

منبع خبر

میراث پنج قاره در قلب مونیخ

منبع:سایت موزه پنج قاره

۱۸۴ سال از پیشنهاد پژوهشگر وورتسبورگی برای تاسیس اولین موزه مردم‌شناسی در مونیخ می‌گذرد و حالا سال‌ها است که موزه پنج قاره مونیخ میربان هزاران گردشگر بین‌المللی و پژوهشگران عرصه تاریخ و هنر است.

فیلیپ فرانتس فون زی‌بولد، پزشک و پژوهشگر علوم طبیعی از وورتسبورگ در سال ۱۸۳۵، نامه‌ای به لوودویگ اول، پادشاه بایرن نوشت و پیشنهاد داد که موزه مردم‌شناسی در مونیخ تاسیس شود. او که در فاصله سال‌های ۱۸۲۳ تا ۱۸۳۰ در ژاپن زندگی کرده بود، پیشگام تحولی عظیم در آلمان شد. براساس پیشنهاد او، مقدمات تاسیس اولین موزه‌ مردم‌شناسی در آلمان مهیا شد. در سال ۱۸۶۲، ماکسیمیلیان دوم پسر لودویگ اول، پیشنهاد پژوهشگر وورتسبورگی را عملی کرد. بدین ترتیب، مجموعه قوم‌نگاری سلطنتی در مونیخ شکل گرفت. اما نام این مجموعه بارها تغییر کرد. در سال ۱۹۱۲، نام این مجموعه به موزه قوم‌نگاری سلطنتی تغییر نام داد. مسئولان شهر، پنج سال بعد از آن، یعنی در سال ۱۹۱۷ تصمیم گرفتند که نام آن را به موزه مردم‌شناسی تغییر دهند. اما باز هم این نام ثابت نماند و در سال ۱۹۵۴ به موزه ایالتی مردم‌شناسی باواریا تغییر نام یافت. بالاخره در سپتامبر سال ۲۰۱۴، مسئولان شهر، نام موزه پنج قاره را برای آن برگزیدند که تاکنون به همین نام باقی مانده است. در این موزه، بخشی از میراث فرهنگی آفریقا، مشرق‌زمین، آسیای شرقی و مرکزی، آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی، استرالیا و اقیانوسیه در معرض نمایش عموم قرار گرفته است. در این موزه ۱۶۰ هزار شی از آثار تاریخی و فرهنگی پنج قاره جمع‌آوری شده است. همچنین بخشی از آثار موزه را هنر معاصر قاره‌های مختلف جهان تشکیل می‌دهند. از این رو، بازدیدکنندگان از این موزه می‌توانند با آثار تاریخی و فرهنگی کشورها و مناطق مختلف آشنا شوند. در عین‌حال کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های موقت نیز در حاشیه موزه برگزار می‌شود که برای بسیاری از پژوهشگران، معلمان، استادان و دانشجویان حوزه تاریخ، باستان‌شناسی و هنر جالب توجه است. جالب است بدانید که مجموعه مشرق‌زمین، شامل بیش از ۲۰ هزار اثر تاریخی و فرهنگی از جنوب شرقی اروپا، آفریقای شمالی، خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. به طور مثال یافته‌های باستان‌شناسی از عربستان پیش از اسلام و لرستان ایران در این موزه نگه‌داری می‌شود. همچنین شاهکارهای هنری اسلامی از ترکیه، ایران، عراق و هندوستان بخش دیگری از مجموعه مشرق‌زمین را تشکیل می‌دهد. به طور مثال ۱۳۰۰ تخته فرش نفیس از مشرق‌زمین، مجموعه‌ای از مینیاتورهای ایرانی، ظرف‌ سفالی مربوط به زمان سلجوقیان، مجسمه‌ای از افغانستان و جواهراتی از یمن در مجموعه مشرق‌مزین قابل رویت است. علاوه بر این‌ها، کتابخانه موزه پنج قاره مونیخ برای بسیاری از علاقمندان و پژوهشگران قابل توجه است. در این کتابخانه ۱۰۰هزار جلد کتاب در حوزه‌های تخصصی مردم‌شناسی، تاریخ، فرهنگ و هنر مردمان غیراروپایی وجود دارد. از این‌رو، کتابخانه موزه مونیخ برای بسیاری از پژوهشگران،‌ مانند یک کتابخانه مرجع است. همچنین از سال ۱۹۹۹ برای کسانی که نمی‌توانند حضوری به کتابخانه موزه مراجعه کنند، کاتالوگی آنلاین از تمام کتاب‌های موجود در موزه تهیه شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت Museum Fünf Kontinente مراجعه کنید.

گزارش جدید وزارت کشور فدرال نشان می‌دهد: تعداد حملات نژادپرستانه به پناهجویان آلمان کاهش داشته است

منبع: نشریه تسایت

گزارش جدید وزارت کشور فدرال نشان می‌دهد که در سال جاری، تعداد حملات با انگیزه‌های نزادپرستانه به پناهجویان و مهاجران کاهش داشته است. مسئولان وزارت کشور فدرال این گزارش را در پاسخ به درخواست نمایندگان حزب چپ در بوندستاگ ارائه کرده‌اند.

براساس این گزارش، در سال جاری، ۱۰۰ حمله به پناهگاه‌ها و محل اسکان پناهجویان ثبت شده است، این در حالی است که به گفته اولا یلپکه از نمایندگان حزب چپ، در سال ۲۰۱۸، ۱۴۰ حمله به محل اسکان پناهجویان صورت گرفته بود. اکثر این حملات از سوی طرفداران گروه‌های راستگرای افراطی در آلمان صورت گرفته است. براساس گزارش وزارت کشور، از ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۱۰۰ اقامتگاه پناهجویان مورد حمله قرار گرفته است. این در حالی است که پناهجویان خارج از پناهگاه‌ها نیز موزد حمله واقع شده‌اند. آمارها نشان می‌دهند که در ۹ ماهه اول سال جاری، نزدیک به هزار حمله به پناهجویان در سراسر آلمان صورت گرفته است. از موارد قابل توجهی که در این گزارش وجود دارد، می‌توان به شلیک یک مرد آلمانی  به یک مرد ۲۶ ساله اریتره‌ای در “وشترسباخ” در ایالت هسن اشاره کرد که با انگیزه نژادپرستانه صورت گرفت. هر چند این گزارش نگران‌کننده است، اما مقایسه این گزارش با آمارهای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که تعداد حملات به پناهجویان در سال جاری کاهش داشته است. براساس آمارهای منتشر شده، در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۸، ۱۵۰۴ حمله به پناهجویان ثبت شده بود. اولا یلپکه در این باره گفت:« خطر ظهور دوباره نازیسم وجود دارد. بهتر است که دولت فدرال بودجه‌ای را برای آگاهی‌سازی جوانان نسبت به گروه‌های راست‌گرای افراطی اختصاص دهد. همچنین ایجاد مراکز مشاوره برای قربانیان این حوادث ضروری است.»

منبع خبر

تازه های نشر در آلمان

نماز؛ سفری در قلب شما

منبع: کتبیا

نویسنده: Nureddin Yildiz

سال انتشار: ۲۰۱۹

تعداد صفحات: ۲۰۰

نماز در دین اسلام اهمیت زیادی دارد. نماز ستون اسلام و مایه آرامش روح مسلمانان است. رسول خدا (ص) فرمودند: «همانا مَثل نماز در میان شما مانند رودخانه‌ای است که بر در خانه یکی از شما جاری باشد و او در هر شبانه روز پنج بار بیرون آمده و در آن آب، غسل کرده و خود را بشوید، به این ترتیب دیگر چرک و آلودگی با پنج بار شست‌وشو در بدن باقی نمی‌ماند. اثر گناهان نیز با خواندن پنج مرتبه نماز در شبانه روز در روح انسان باقی نخواهد ماند.» اسلام به روح و روان مومنان اهمیت زیادی می‌دهد. هرگاه که مومنی مشکلی داشته باشد، با خواندن دعا و نیایش می‌تواند روح خود را تسکین دهد. بنابراین هیچ زمانی وجود ندارد که مسلمانان در زندگی خود، احساس سختی و دشواری داشته باشند.

ISBN: 9786057850058

(انعکاس این خبر به منزله تایید یا رد محتوای کتاب توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیست.)

منبع خبر

«هفته‌نامه فارسی زبان رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان صرفا به منظور آشنایی با رویدادها و تحولات فرهنگی آلمان، خلاصه گزارش‌ها و اخبار رویدادهای فرهنگی این کشور را بدون دخل و تصرف و ارائه نظریه، با ذکر دقیق منبع و عینا همانگونه که منتشر شده است، منعکس می‌نماید. بر این اساس تاکید می‌کند که انعکاس این اخبار به هیچ‌وجه به منزله تأیید آن نمی‌باشد.در عین‌حال، هرگونه بهره‌برداری و نقل اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این نشریه صرفا با ذکر منبع مجاز است.»

هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
با همکاری هیات تحریریه رایزنی فرهنگی
انتشار از طریق وب سایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
www.irankultur.com . info@irankultur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *