هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین شماره ۴۵۶ – ۱۶ دی ماه ۹۸

> هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین
شماره ۴۵۶۱۶ دی ماه ۹۸

تحولات فرهنگی اجتماعی آلمان

گزارش نشریه آلمانی تاگس‌شو از غم و اندوه ایرانیان پس از شهادت سردار سلیمانی

منبع: تاگس‌شو

نشریه آلمانی تاگس‌شو در گزارشی مفصل، غم و اندوه مردم ایران پس از شهادت سردار سلیمانی را توصیف کرده است. کارین سنتس، نویسنده تاگس‌شو در گزارش خود درباره غم و اندوه مردم و تظاهرات گسترده پس از شهادت سردار سلیمانی در شهرهای مختلف ایران نوشته است. در ادامه، ترجمه بخشی از این گزارش را می‌خوانید:

رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از کشته‌شدن ژنرال سلیمانی، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. صدها هزار نفر در خیابان‌های سراسر کشور با در دست داشتن عکس‌های بزرگی از ژنرال سلیمانی به عزاداری مشغولند. غم و اندوه با عصبانیت و نفرت از عاملان درآمیخته است. سخنگوی سپاه پاسداران هنگام مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران، اشک می‌ریزد. این تصویری است که ما کمتر از نظامیان دیده‌ایم. تمام ایران از کشته‌شدن سردار نخبه سپاه در غم و اندوه فرو رفته است. مردم عزادار بلافاصله پس از انتشار خبر کشته‌شدن سردار سلیمانی در شهرهای مختلف به خیابان آمده‌اند. در مراسم نماز جمعه نیز هزاران نفر در شهرهای بزرگ و کوچک به تظاهرات پرداختند. تظاهرکنندگان در خیابان‌ها با سردادن شعار علیه آمریکا و اسرائیل، عصبانیت و نفرت خود را نسبت به آنها نشان دادند. یکی از عزاداران تهرانی در این باره به خبرنگار تاگس‌شو گفت:« من فکر می‌کنم این باعث می‌شود که ایران و عراق به هم نزدیک‌تر شوند. نفرت از آمریکا نیز بیش‌ از گذشته در میان ایرانیان گسترده می‌شود. ما نسبت به اقدامات ایالات متحده هوشیارتر شده‌ایم و با آنها مقابله می‌کنیم.» یک ایرانی دیگر نیز به خبرگزاری رویترز گفت:« یک نفر باید خیلی احمق باشد که چنین تروری را انجام دهد. ایران عامل ثبات در خاورمیانه است و سردار سلیمانی کسی بود که تاثیر زیادی بر ثبات و صلح در این منطقه داشت.» شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که دولت ایالات متحده، چنین اقدامی را انجام دهد، اما حالا اکثر کارشناسان معتقدند که اقدامات دولتمردان آمریکا، خطر درگیری در منطقه را افزایش می‌دهد و روابط تهران و واشنگتن را تیره‌تر می‌کند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از نخستین دولتمردان ایرانی بود که نسبت به کشته‌شدن سردار سلیمانی در توییتر واکنش نشان داد و از تشدید رفتارهای احمقانه آمریکا سخن گفت. وی در توییتی دیگر با تمجید از دستاوردهای سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، گفت: «هر دو نقش مهمی در مبارزات مردم عراق و سوریه علیه شبه نظامیان تروریستی داعش ایفا کردند.» ظریف همچنین درباره تشدید رفتار احمقانه آمریکا هشدار داد. او شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس را یک عمل ناجوانمردانه و نشان‌دهنده ناامیدی ایالات متحده از سیاست‌های خاورمیانه خود دانست:« بی‌تردید اقدامات ایالات متحده نوعی تروریسم دولتی است. با اقدام ناجوانمردانه دولت آمریکا، کسانی که تمام زندگی خود را صرف مبارزه با ظلم کرده‌اند، کشته شده‌اند و حاکمیت عراق نقض شده است.» مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در تلویزیون دولتی ایران گفت:« همه می‌دانند آتشی که ترامپ روشن کرده است، آمریکایی‌ها را در منطقه هدف قرار خواهد داد.» او افزود:« ما جنایت آمریکایی‌ها را بی‌جواب نمی‌گذاریم. آمریکا ۳۶ پایگاه نظامی در منطقه دارد که نزدیک‌ترین آن در بحرین است. دورترین پایگاه آمریکا در جزیره دیگو گارسیای اقیانوس هند است و همه این‌ها زیر بُرد موشک‌های ما قرار دارند. وقتی آمریکا به نیروهای ما در کشورهای اطراف حمله می‌کند، ما پاسخ آنها را می‌دهیم. رویارویی با نیروهای آمریکایی در منطقه برای ما آسان‌تر است.» یک شهروند تهرانی نیز به خبرنگار رویترز گفت:« فکر نمی‌کنم این جنایت آمریکا بی‌جواب بماند. متاسفانه کاری که آمریکا کرد، زندگی مردم در عراق و بسیاری از کشورهای همسایه را نیز ممکن است در خطر بیاندازد.»

لینک خبر:

https://www.tagesschau.de/ausland/soleimani-iran-101.html

نگاهی به جایگاه درس تعلیمات اسلامی در مدارس آلمان

منبع: سایت اسلامیک

برآوردهای دولت فدرال نشان می‌دهد که چهار میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند و از این میان، ۷۰۰ هزار  دانش‌آموز مسلمان در مدارس آلمان به تحصیل مشغولند. شاید به همین دلیل است که تقاضا برای حضور در کلاس‌های تعلیمات اسلامی بسیار زیاد است. در برخی از ایالت‌های فدرال، “تعلیمات اسلامی” یا “آموزش اسلامی” به شکل پروژه‌های آزمایشی اجرا می‌شوند. البته در شماری از ایالت‌های‌ فدرال نیز هنوز واحدی برای آموزش اسلامی ارائه نشده است.

آموزش اسلامی از سال ۱۹۴۹ و پس از تدوین قانون اساسی فدرال، در برخی از مدارس دولتی آلمان آغاز شد. براساس بند سوم اصل ۷  قانون اساسی آلمان، بهره‌مندی از آموزش‌های دینی برای همه‌ افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند، امری تضمین شده است. آموزش اسلامی نیز بر همین مبنا، ۷۱ سال پیش شکل گرفت و در حال حاضر، شش موسسه الهیات اسلامی در آلمان، معلمان را برای درس تعلیمات اسلامی در مدارس پرورش می‌دهند. همچنین در چهار مرکز آموزشی عالی فدرال نیز، معلمان آموزش‌دیده و یا فارغ‌التحصیلان رشته الهیات اسلامی می‌توانند برای تحصیلات تکمیلی در رشته آموزش اسلامی اقدام کنند. این‌ها در حالی است که معلمان دینی برای تدریس در مدارس آلمان، نیاز دارند تا مجوز انجمن‌ها و سازمان‌های مذهبی را نیز کسب کنند. از سوی دیگر، براساس قوانین آلمان، دولت‌های ایالتی مسئول اصلی سیاست‌های آموزشی هستند. بنابراین، در اکثر ایالت‌ها، کارشناسان دولت‌های ایالتی و نمایندگان جوامع مذهبی در کنار یکدیگر برنامه‌های درس تعلیمات اسلامی و محتوای آموزشی آن را مهیا می‌کنند. در حال‌حاضر آموزش اسلامی به صورت پروژه‌ای آزمایشی در نه ایالت ارائه می‌شود و در این ایالت‌ها، ۵۴ هزار دانش‌آموز در ۸۸۰ مدرسه در کلاس‌های تعلیمات اسلامی شرکت می‌کنند.

نوردراین-وستفالن

آموزش اسلامی از سال ۲۰۱۲ به صورت پروژه‌ای آزمایشی در مدارس ابتدایی و متوسطه ایالت نوردراین-وستفالن آغاز شد و در تابستان سال ۲۰۱۹ به پایان رسید. این مدل آموزشی برای ۱۹ هزار و ۴۰۰ دانش‌‌آموز در ۲۳۴ مدرسه ابتدایی و متوسطه در ایالت نوردراین-وستفالن اجرا شد. در این مدل آموزشی، ۲۱۵ معلم در مدارس این ایالت به فعالیت پرداختند. در طول این سال‌ها، شورای مشورتی مسئول تعیین و انتخاب محتوای این دوره آموزشی بود. نیمی از نمایندگان این شورا توسط وزارت آموزش نوردراین-وستفالن انتخاب می‌شدند و نیمی دیگر نمایندگان انجمن‌های اسلامی بودند. این در حالی است که بر اساس تصمیم فراکسیون‌های اتحادیه دمکرات مسیحی و حزب دمکرات آزاد آلمان در مجلس ایالتی، هیات مشورتی باید به زودی جای خود را به کمیسیون آموزشی دهد. دولت ائتلافی در نوردراین-وستفالن تصمیم گرفته‌ است که مدل آزمایشی را با نظارت کمیسیون آموزشی تا سال ۲۰۲۵ ادامه دهد. آنطور که گفته می‌شود، در بدنه کمیسیون آموزشی قرار است از نمایندگان جوامع اسلامی استفاده شود.

بادن- وورتمبرگ

در ایالت بادن-وورتمبرگ نیز از سال ۲۰۰۵، آموزش اسلامی به عنوان بخشی از یک پروژه آزمایشی در مدارس ابتدایی راه‌اندازی شد. این پروژه در سال ۲۰۱۴ برای چهار سال تمدید شد و در مدارس متوسطه و دبیرستان‌ها نیز گسترش یافت. بر این اساس تا سال ۲۰۱۹، ۶۱۰۰ دانش‌آموز در ۹۳ مدرسه به تحصیل تعلیمات دینی پرداختند. این در حالی است که نخست‌وزیر ایالت بادن-وورتمبرگ قصد دارد تا با ایجاد یک سری تغییرات، آموزش اسلامی در مدارس این ایالت را به آموزشی منظم تبدیل و شرایط جدیدی برای همکاری با جوامع مذهبی اسلامی در این ایالت ایجاد کند.در همین راستا و با توجه به نیازهای مسلمانان در ایالت بادن- وورتمبرگ، در آینده نزدیک «شورای مدرسه اهل‌ سنت» تشکیل می‌شود. البته این شورا با انتقاد‌های بسیاری روبرو شده و اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب و جامعه اسلامی بادن-وورتمبرگ اعلام کرده‌اند که حاضر به همکاری با دولت ایالتی نیستند. به گفته مسئولان این دو سازمان، دخالت دولت در امر آموزش اسلامی به معنای نقض قانون اساسی آلمان است. با این وجود، مرکز فرهنگی اسلامی در بادن-وورتمبرگ و جامعه اسلامی بوسنیایی‌ها اعلام کرده‌اند که حاضرند در این شورا شرکت کنند. یاووز کازانچ، رئیس مرکز فرهنگی اسلامی بادن‌-وورتمبرگ در این باره گفت:«چاره‌ای نداریم و برای پیش‌برد آموزش اسلامی در مدارس بادن-وورتمبرگ باید با دولت همکاری کنیم.»

هسن

مسئولان ایالت هسن در سال ۲۰۱۳، اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیب را به عنوان همکار خود، در امر آموزش اسلامی انتخاب کردند. در آن زمان، وزیر ادغام وقت ایالت هسن از دیتیب به عنوان شریک قابل اعتماد یاد کرد. این در حالی است که در سال‌های اخیر دیتیب به ارتباط با دولت ترکیه متهم شده است. مقامات آلمانی معتقدند که این اتحادیه در زمان کودتای ترکیه، اطلاعاتی را درباره مخالفان اردوغان به دولت این کشور داده است. از سوی دیگر آموزش اسلامی تا سال ۲۰۱۷، تنها مختص به برنامه‌های درسی مدارس ابتدایی بود و دانش‌آموزان مدارس متوسطه از آن محروم بودند. در این سال‌ها تنها ۵۶ مدرسه ابتدایی ـ کلاس‌های اول تا چهارم ـ امکان شرکت در دوره‌های آموزش اسلامی را داشتند. بعدها امکان آموزش اسلامی در ۱۲ مدرسه متوسطه ـ چهارم تا ششم ـ نیز مهیا شد، اما دانش‌آموزان کلاس‌های بالاتر از آموزش اسلامی محروم بودند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، ۱۴۴ دانش‌آموز کلاس هفتم نیز توانستند تحت یک پروژه آزمایشی در کلاس‌های آموزش اسلامی که تنها در شش مدرسه برگزار شد، شرکت کنند. پروژه‌ای که با آغاز سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و هنوز مشخص نیست برای ادامه آن چه تصمیمی اندیشیده می‌شود. به نظر می‌رسد اگر همکاری با دیتیب ادامه نیابد، ممکن است آموزش اسلامی در تمام مدارس هسن تعطیل شود.

نیدرزاکسن

هرچند آموزش اسلامی در ایالت نیدرزاکسن از سال ۲۰۱۳، به شکل پروژه‌ای آزمایشی برای دانش‌آموزان کلاس‌های اول تا پنجم در ۶۲ مدرسه آغاز شده، اما در سال‌های اخیر آموزش اسلامی به موضوعی مناقشه‌برانگیز در این ایالت تبدیل شده است. وزارت فرهنگ چند سالی است که تصمیم گرفته تا محتوای درس تعلیمات اسلامی را تغییر دهد. مسئولان این ایالت معتقدند که باید “تنوع جنسی” نیز به عنوان بخشی از درس تعلیمات اسلامی در نظر گرفته شود. البته اعضای شورای مشورتی که شامل نمایندگان جوامع اسلامی نیدرزاکسن است، در سال ۲۰۱۷ با طرح تغییر محتوای دروس مخالفت کردند. به اعتقاد آنها آموزش تنوع جنسی برای دانش‌آموزان دبستانی هیچ ضرورتی ندارد. با این وجود، دولت ایالتی امسال بدون درنظر گرفتن مخالفت اعضای شورای مشورتی، تغییرات را ایجاد کرده است. این کار باعث شده تا اختلافات زیادی میان اعضای شورای مشورتی و مسئولان وزارت فرهنگ ایجاد شود. اعضای شورای مشورتی اعلام کرده‌اند که تغییرات را نمی‌پذیرند و این تغییرات را رد خواهند کرد. حال باید دید که تکلیف محتوای درس تعلیمات اسلامی در این ایالت چه خواهد شد.

برمن و هامبورگ

برمن و هامبورگ را می‌توان تنها ایالت‌های فدرال دانست که در آن، آموزش‌های مذهبی برای دانش‌آموزان تمام ادیان ارائه می‌شود. همچنین تیس رابه، سناتور ایالت هامبورگ در امور آموزشی در دسامبر سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که هامبورگ نخستین ایالت آلمان خواهد بود که در مدارس آن، آموزش مذهبی از سوی نمایندگان گروه‌های مختلف مذهبی انجام می‌شود. به گفته او، همه گروه‌های مذهبی از سال ۲۰۲۰ می‌توانند، معلمان دینی خود را برای آموزش مذهبی در مدارس معرفی کنند و شرایط برای پذیرش اعضای کلیسای پروتستان، جامعه یهودی، سه انجمن اسلامی و جامعه علوی، یکسان است. پیش از این، مسئولان کلیسای انجیلی، مسئول تهیه محتوای کلاس‌های دینی برای پیروان همه ادیان و فرقه‌ها در مدارس دولتی هامبورگ بودند و دانش‌آموزان همه فرقه‌ها و مذاهب تحت آموزش مشترک قرار داشتند.

راینلاند-فالتس و برلین

در ایالت راینلاند-فالتس، از سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸، درس تعلیمات اسلامی به شکل پروژه آزمایشی در ۱۹ مدرسه ابتدایی و ۷ مدرسه متوسطه آغاز شده و نزدیک به هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز مسلمان در آن شرکت کرده‌اند. در برلین نیز از سال ۲۰۰۱، تعلیمات اسلامی در مدارس وجود داشته است.  فدراسیون اسلامی برلین مسئولیت تهیه محتوا و تایید معلمان برای تدریس به ۵ هزار دانش‌آموز را برعهده دارد.

بایرن

بایرن در درس تعلیمات اسلامی مسیری متفاوت را طی می‌کند.در این ایالت، درس تعلیمات اسلامی بدون مشارکت جوامع اسلامی ارائه می‌شود. وزارت آموزش بایرن با همکاری دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ و مشارکت والدین، درس تعلیمات اسلامی را در ۳۵۷ مدرسه ابتدایی و برای ۱۴ هزار دانش‌آموز ارائه می‌دهد.

مشکلات و سختی‌ها

هرچند براساس بند سوم اصل ۷  قانون اساسی آلمان، بهره‌مندی از آموزش‌های دینی برای همه‌ افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند، امری تضمین شده است، اما وزارت آموزش و پرورش در ایالت‌های مختلف آلمان، در راه پیاده‌کردن مفاد اصل ۷ قانون اساسی با دشواری‌های بسیاری روبرو هستند. کمبود کتاب‌ و مواد آموزشی مناسب برای تدریس در این رشته، یکی از مشکلات اصلی در این زمینه است. از سوی دیگر “نهادهای اسلامی” تنها هنگامی می‌توانند در تهیه و تنظیم کتاب‌های آموزشی اسلامی و گزینش آموزگاران این رشته فعالانه شرکت کنند که به ‌رسمیت شناخته شوند. کارشناسان معتقدند؛ مقرراتی که برای به رسمیت شناختن این نهادها در نظر گرفته شده، بسیار دشوار است.

(انعکاس این خبر به منزله تایید یا رد آن توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیست.)

منبع خبر

مدیر موسسه الهیات اسلامی دانشگاه اسنابروک آلمان مطرح کرد: فشار گروه‌های راست‌گرای افراطی بر موسسات الهیات اسلامی آلمان

منبع: سایت رادیو کلیسا کلن

مدیر موسسه الهیات اسلامی دانشگاه اسنابروک آلمان معتقد است که گروه‌های راستگرای افراطی فشار زیادی بر اسلام و مسلمانان وارد می‌کنند و حتی این فشارها، موسسات الهیات اسلامی در آلمان را نیز تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد.

بولنت اوکار، در گفت‌وگو با سرویس مطبوعاتی انجیلی گفت:«این روزها اسلام در آلمان بیش از گذشته مورد هجمه قرار می‌گیرد. حزب آلترناتیو برای آلمان توانسته بخش زیادی از جامعه را نسبت به مسلمانان و اسلام بدبین کند. آنها در حال‌حاضر در اکثر پارلمان‌های ایالتی و فدرال نماینده دارند و می‌توانند به راحتی نگرش خود را گسترش دهند.» او اضافه کرد:«همان‌طور که می‌بینید، انتقادات از اسلام در اکثر رسانه‌ها و در میان نمایندگان اکثر احزاب رواج پیدا کرده و عادی شده است. این مسائل باعث شده تا حق وجود اسلام در آلمان نیز دوباره مورد تردید قرار گیرد.» مدیر موسسه الهیات اسلامی دانشگاه اسنابروک آلمان همچنین با اشاره به سکوت سیاستمداران آلمانی گفت:« سیاستمداران آلمان از اینکه مورد هجمه گروه‌های راستگرای افراطی قرار بگیرند، می‌ترسند و به همین دلیل در برابر فشاری که به مسلمانان وارد می‌شود، سکوت کرده‌اند. این در حالی است که شرایط حاکم، تاثیر بدی بر موسسات الهیات اسلامی در آلمان گذاشته است. هر چند این موسسات بر پایه دانش علمی بنا شده‌اند، اما برخی می‌خواهند خواسته‌های خود را به متخصصان و استادان حوزه الهیات اسلامی تحمیل کنند. آنها قصد دارند محققان را وادار کنند که بر اساس خواسته آنها قدم بردارند. این در حالی است که چنین رفتاری به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و باید از آن جلوگیری کرد.» به اعتقاد اوکار، موسسات الهیات اسلامی باید بتوانند در انتصاب اساتید، تدوین برنامه درسی و محورهای پژوهشی آزادانه عمل کنند. او معتقد است که تنها در چنین شرایطی، مؤسسات می‌توانند به انتقال دانش و درک دیدگاه‌های متفاوت از جهان اسلام کمک کنند. او گفت:« من آروز دارم که تمام مسلمانان و همکاران من بتوانند با صدای بلند نظرات خود را بیان کنند و ‌آگاهی افراد درباره اسلام را بالا ببرند. چند سال پیش ۱۰۰ امام در اتریش اعلامیه‌ای درباره بردباری، دموکراسی و حقوق بشر منتشر کردند. به نظر می‌رسد که ما به اقدامات مشابهی نیاز داریم و نباید بگذاریم که راستگرایان و اسلام‌گرایان باعث حذف اسلام واقعی از آلمان شوند.»

منبع خبر

حضرت مریم(س) از نگاه ادیان مختلف

منبع: رسانه آ.ار.د

ادیان مختلف دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به حضرت مریم(س) دارند. به طور مثال، مسلمانان حضرت مریم(س) را بنده برگزیده خدا می‌نامند و مسیحیان معتقدند که آن حضرت، مقدس‌ترین زن جهان است. این اختلاف نظر باعث شده تا رسانه آ.ار.د آلمان، به مناسبت سال نو میلادی، در گزارشی به دیدگاه‌های اسلام و قرآن درباره حضرت مریم(س) بپردازد و همچنین اعتقادات یهودیان درباره مادر حضرت عیسی(ع) را مورد بررسی قرار دهد. آنچه در ادامه می‌خوانید، ترجمه بخشی از این گزارش است:

آیات زیادی از قرآن به زندگی حضرت مریم(ع) پرداخته است.آیه ۴۲ سوره آل‌عمران، آن حضرت را برترین زن جهان معرفی می‌کند. او برای مسلمانان مادر حضرت عیسی(ع) است و زنی پاک‌دامن و بزرگ است. اما سوره آل‌عمران تنها سوره قرآن نیست که به زندگی آن حضرت پرداخته است. سوره مریم نیز نشان می‌دهد که چگونه خداوند درهای رحمت خود را بر زندگی حضرت مریم(س) گشوده است. این واقعیت که حضرت مریم(س) در دین اسلام و کتاب آسمانی مسلمانان، جایگاه و احترامی ویژه دارد، قابل انکار نیست. تنها زنی که نامش در قرآن آمده، حضرت مریم(س) است. قرآن همچنین تولد حضرت عیسی(ع) را توصیف کرده است. تولدی که داستانی غافلگیرکننده دارد. قرآن به صورت مفصل به چگونگی آبستن شدن حضرت مریم و تولد عیسی(ع) پرداخته است. کتاب مقدس و قرآن هر دو به یک‌اندازه به باکره بودن حضرت مریم(س) تا زمان تولد عیسی(ع) تاکید دارند. مهم است که هر دو کتاب نگاهی یکسان به تولد پیامبر مسیحیان دارند. هرچند که در جزییات تفاوت‌هایی دیده می‌شود، اما در قرآن و عهد جدید نشان داده شده است که براساس خواست و اراده خداوند، پسری به حضرت مریم(س) اعطا شد. شخصیت حضرت مریم(س) نیز در هر دو کتاب یکسان نشان داده شده است. براساس هر دو کتاب آسمانی، مریم (س) زنی مومن بوده که براساس دستورات خداوند عمل کرده است. علی‌رغم این شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز در متن دو کتاب وجود دارد. عهد جدید نشان می‌دهد که اهمیت مریم(س) به دلیل وجود حضرت عیسی(ع) است. از نگاه این کتاب، خداوند نجات‌دهنده جهان است که در عیسی (ع) مجسم شده است. این در حالی است که در هیچ بخشی از قرآن چنین دیدگاهی به حضرت عیسی(ع) وجود ندارد.

حضرت مریم از دیدگاه یهودیان

دیوید فلوسر، محقق یهودی، حضرت مریم(س) را دختر برجسته قوم یهود معرفی می‌کند. در زمان تولد عیسی(ع)، یهودیان تحت سیطره رومیان چشم انتظار موعودی نجات‌بخش بودند. آنها منتظر بودند تا فرستاده‌ای از جانب خدا بیاید و آنها را از سیطره رومیان نجات دهد. با این وجود، از نگاه یهودیان، مسیح(ع) نمی‌تواند پسر خدا یا خدا باشد. همچنین مریم(س) نیز مادر خدا نیست. برای آنها او زنی از بنی‌اسرائیل است.

(انعکاس این خبر به منزله تایید یا رد آن توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیست.)

منبع خبر

نمایشی از گذشته ایران در موزه هنرهای اسلامی برلین

منبع: سایت موزه هنرهای اسلامی برلین

موزه هنرهای اسلامی برلین، این‌ روزها میزبان آثار چهار عکاس شناخته‌شده ایرانی است. نمایشگاهی با عنوان “ ضبط گذشته ایران- هنر عکاسی” که با نمایش تصاویری جالب‌توجه از گذشته، تحولات سیاسی و اجتماعی ایران را در معرض نمایش عموم گذاشته است.

شادی قدیریان، آرمان استپانیان، نجف شکری و ترانه همامی چهار عکاسی هستند که آثارشان در موزه برلین به نمایش گذاشته شده است. آثار این هنرمندان، بیننده را به کاوشی تاریخی در جامعه، فرهنگ و هویت ملی فرا می‌خواند. در این نمایشگاه چهار عکاس ایرانی، آثار خود را با دیدگاه‌های متفاوت از تاریخ ایران و تجربیات شخصی به نمایش گذاشته‌اند و هر کدام از ابزارهای مختلفی استفاده کرده‌اند. در نمایشگاه “ضبط گذشته ایران- هنر عکاسی” عکس‌هایی از آغاز عکاسی در ایران در سال ۱۸۴۲ تا جنگ ایران و عراق( ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸) به نمایش گذاشته شده است. شادی قدیریان یکی از عکاسان ایرانی است که آثارش در موزه هنرهای اسلامی برلین به نمایش درآمده است. او برای این نمایشگاه، پرتره‌هایی از زنان قاجار را در حالیکه در دست یا اطراف‌شان، ابزاری مدرن دیده می‌شود، منتشر کرده است. قدیریان همچنین آثاری از مجموعه «هیچ، هیچ» را در موزه هنرهای اسلامی برلین به نمایش گذاشته است در هر عکس از این مجموعه، یک وسیله که به جنگ مربوط می‌شود قرار داده شده است که به نوعی حضور جنگ در زندگی روزمره را تداعی می‌کند. او درباره این مجموعه می‌گوید:« اگرچه جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸ به پایان رسیده، اما هنوز هم آثار آن بر جسم و روح بسیاری از شهروندان ایرانی باقی مانده است.» از دیگر عکاسانی که آثارشان در این موزه به نمایش گذاشته شده، می‌توان به آرمان استپانیان اشاره کرد. از میان آثار او، دو مجموعه “آرامستان” و “زنگ در” در موزه دیده می‌شود که شامل پرتره‌هایی از دوران قاجار و پهلوی است. نجف شکری یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه است. آثار او از دو مجموعه‌ “ایراندخت” و “ثبت احوال جماعت مردان ایرانی” انتخاب شده که نتیجه بازیابی و ارایه هنرمند از مجموع شناسنامه‌های قدیمی است. ترانه همامی نیز از دیگر افرادی است که در نمایشگاه “ ضبط گدشته ایران-هنر عکاسی” حضور دارد. آثار او از میان مجموعه تالار آینه انتخاب شده است. همامی، تصاویر قدیمی آلبوم‌های خانوادگی و همچنین متون برگرفته از نامه‌های شخصی را بر روی آینه چاپ کرده است. این تصاویر و کلمات، نمایان‌گر آمیزه‌ای فرا نسلی و فرا فرهنگی از مدارک شخصی، عکس‌های خانوادگی و روایات ایرانیانی است که به کالیفرنیای شمالی مهاجرت کردند، افرادی که جابه‌جایی را تجربه کرده‌اند و خود را با شهر سانفرانسیسکو وفق داده‌اند. نمایشگاه “ ضبط گذشته ایران- هنر عکاسی” تا بیست و ششم ژانویه در موزه هنرهای اسلامی برلین برپاست.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مراجعه کنید.

پروژه‌ای بین‌فرهنگی برای کمک به حفظ سلامت مهاجران در بایرن؛ مهاجران در خدمت مهاجران

منبع: اداره امور بهداشت و ایمنی مواد غذایی در بایرن

«اگر کسی اطلاعات کمی از زبان آلمانی داشته باشد، نباید برای مسائل مربوط به سلامت و درمان با مشکلی روبرو شود.» این شعار پروژه بین‌فرهنگی “با مهاجران برای مهاجران” است. در این پروژه، به مهاجرانی که سال‌ها در آلمان زندگی کرده‌اند، آموزش داده می‌شود تا برای پیشگری از بیماری، مراجعه به پزشک و روند درمان به مهاجران تازه‌وارد کمک کنند.

در این پروژه،‌ مهاجرانی که آموزش می‌بینند، اطلاعات مورد نیاز در حوزه بهداشت و درمان را به زبان مادری خود در اختیار هموطنان‌شان که تازه به آلمان آمده‌اند، قرار می‌دهند. این اطلاعات می‌تواند درباره واکسیناسیون، بهداشت کودک و همچنین مراقبت از سالمندان باشد. تاکنون، بیش از ۶۳۰ نفر به عنوان واسطه‌گر سلامت در سراسر بایرن آموزش دیده‌اند. همچنین از سال ۲۰۰۸،  ۲۷۸۰ برنامه آموزشی و اطلاع رسانی به ۴۵ زبان برگزار شده است که ۳۵۱۵۰ نفر در آن شرکت داشته‌اند. دولت ایالتی بایرن بیش از ۱.۶ میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است. ملانی هومل، وزیر بهداشت بایرن در این باره گفت:« در سال گذشته، توانستیم مکان‌هایی را که برای آموزش مهاجران در نظر گرفته‌ایم، افزایش دهیم. همچنین برای سال جاری، ۲۷۰ برنامه آموزشی و اطلاع‌رسانی برای مهاجران برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر این، دفترچه راهنمای چند زبانه “بهداشت و مراقبت در دوران کهن‌سالی” به زودی به زبان های عربی، آلمانی، انگلیسی، روسی و ترکی منتشر خواهد شد.»

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت مراجعه کنید.

تازه های نشر در آلمان

ملاحظات مسافر جهان

منبع: آمازون

نویسنده: Peter Scholl-Latour,

سال انتشار: ۲۰۱۹

تعداد صفحات: ۳۶۸

بسیاری در آلمان معتقدند که هیچ‌کس به اندازه پیتر شول لاتور، کارشناس و خبرنگار مسائل خاورمیانه در آلمان، به مناطق بحرانی جهان سفر نکرده و ارزیابی درستی از مسائل خاورمیانه نداشته است. او در طول فعالیت رسانه‌ای خود در بیشتر جنگ‌های جهان از جمله جنگ‌های اعراب و رژیم صهیونیستی، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و … به عنوان گزارشگر حضور داشته است. اما بیشتر شهرت شول لاتور در میان مردم آلمان به خاطر حضور در جنگ ویتنام است. چرا که او به عنوان تنها خبرنگار آلمانی از پشت خطوط جنگی اخبار و گزارش‌های خود را مخابره می‌کرد. شول لاتور همچنین برای ایرانیان نام شناخته‌شده‌ای است. این خبرنگار به هنگام بازگشت امام خمینی(ره) از پاریس به تهران در ۱۲ بهمن ۵۷ همراه ایشان بود. لاتور پنج سال پیش درگذشت، اما اولریش ویکرت در سال ۲۰۱۹، مجموعه‌ای از نوشته‌های لاتور درباره سفرهایش به مناطق بحرانی جهان را جمع‌آوری کرد و با عنوان “ملاحظات مسافر جهان” به چاپ رساند.

ISBN-13: 978-3549100127

(انعکاس این خبر به منزله تایید یا رد محتوای کتاب توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیست.)

منبع خبر

«هفته‌نامه فارسی زبان رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان صرفا به منظور آشنایی با رویدادها و تحولات فرهنگی آلمان، خلاصه گزارش‌ها و اخبار رویدادهای فرهنگی این کشور را بدون دخل و تصرف و ارائه نظریه، با ذکر دقیق منبع و عینا همانگونه که منتشر شده است، منعکس می‌نماید. بر این اساس تاکید می‌کند که انعکاس این اخبار به هیچ‌وجه به منزله تأیید آن نمی‌باشد.در عین‌حال، هرگونه بهره‌برداری و نقل اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این نشریه صرفا با ذکر منبع مجاز است.»

هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
با همکاری هیات تحریریه رایزنی فرهنگی
انتشار از طریق وب سایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
www.irankultur.com . info@irankultur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *