هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین شماره ۴۵۳ – ۲۵ آذر ماه ۹۸

هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین
شماره ۴۵۳۲۵ آذر ماه ۹۸

تحولات فرهنگی اجتماعی آلمان

نگاهی به فعالیت‌های هفت موسسه الهیات اسلامی در آلمان

در این گزارش قصد داریم تا فعالیت‌های هفت موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان را مورد بررسی قرار دهیم:

براساس آخرین برآوردهای انجام شده توسط دولت فدرال آلمان، نزدیک به ۴ میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند و مسلمانان پس از پیروان کلیساهای پروتستان و کاتولیک، سومین گروه بزرگ مذهبی در کشور آلمان به حساب می‌آیند. علاوه بر این، پیش‌بینی‌های مرکز تحقیقات پیو در واشنگتن نیز نشان می‌دهد که امکان رشد سهم جمعیت مسلمانان آلمان از ۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۵۰، امکان‌پذیر است. براساس گزارشی که بر روی سایت وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان منتشر شده؛ پیشنهاد ایجاد موسسات الهیات اسلامی از سال ۲۰۱۰ در وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان ارائه شد و یک‌سال بعد، پنج موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه‌های توبینگن، فرانکفورت-گیسن، اسنابروک، مونستر و ارلانگن-نورنبرگ با حمایت مالی این وزارت‌خانه راه‌اندازی شدند. در سال جاری نیز وزارت آموزش و تحقیقات فدرال، دو موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه‌های هومبولت برلین و پادربورن را راه‌اندازی کرد. این وزارت‌خانه برای راه‌اندازی هفت موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه‌های مختلف آلمان، در مجموع ۴۴ میلیون یورو اختصاص داده است. هدف از تاسیس این موسسات، آموزش معلمان دینی برای کار در مدارس و همچنین ایجاد مراکز تحقیقاتی در حوزه الهیات اسلامی عنوان شده است. علاوه بر این، مسئولان وزارت آموزش و تحقیقات فدرال می‌خواهند دانشجویان رشته‌های الهیات اسلامی و مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های دولتی و به زبان آلمانی تحصیل کنند.

مونستر

موسسه الهیات اسلامی دانشگاه مونستر از نخستین مراکز آموزش اسلامی در دانشگاه‌های آلمان است. این موسسه از بدو تاسیس تاکنون در رشته‌های الهیات اسلامی و تربیت معلم دینی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجو می‌پذیرد و متقاضیان مقطع دکترا نیز می‌توانند برای رشته فلسفه اسلامی در آن اقدام کنند. علاوه بر این‌ها، موسسه الهیات اسلامی مونستر هر سال، پروژه‌های تحقیقاتی زیادی را در حوزه‌های کلام و فلسفه اسلامی، تفسیر قرآن، حدیث، سیره و تاریخ اسلامی، زبان عربی، آموزش اسلامی و علم فقه اجرا می‌کند. یکی از معروف‌ترین پروژه‌های این موسسه سلام-آنلاین بود که در سال ۲۰۱۶ برای مقابله با افزایش سلفی‌گری و اسلام‌گرایی در آلمان انجام شد. در این پروژه، دانشجویان، سخنرانی‌های واعظان سلفی در اینترنت را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند و درباره راه‌های مقابله با اسلام‌گرایی با یکدیگر به بحث پرداختند. از دیگر کارهای مهمی که در موسسه الهیات اسلامی مونستر انجام می‌شود، انتشار سالنامه تخصصی فلسفه اسلامی است. تاکنون دو شماره از این سالنامه تخصصی منتشر شده است و چندی پیش، مسئولان دانشگاه برای انتشار جلد سوم آن نیز فراخوان دادند. این موسسه همچنین در برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز شهرت بسیاری دارد. مسئولان دانشگاه مونستر چندی پیش میزبان کنفرانسی درباره قرآن بودند. کنفرانسی که با حضور اساتید برجسته‌ای از نقاط مختلف جهان برگزار شد و قرآن‌پژوهانی از ایران نیز در آن حضور داشتند.

ارلانگن-نورنبرگ

 دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ از دیگر مراکز آموزش عالی آلمان است که در آن رشته مطالعات اسلامی ارائه می‌شود. گروه مطالعات اسلامی در سال ۲۰۱۲، در دانشکده فلسفه و الهیات دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ شکل گرفت و نظر بسیاری از علاقمندان به حوزه مطالعات اسلامی را جلب کرد. در مقطع لیسانس این دانشگاه، تنها رشته مطالعات اسلامی ارائه می‌شود، اما در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان می‌توانند از میان دو رشته مطالعات اسلامی و رسانه‌ها-اصول اخلاقی و دین یکی را انتخاب کنند. همچنین در این دانشگاه،‌ دوره‌هایی برای پرورش معلمان دینی وجود دارد و در پایان دوره به شرکت‌کنندگان، مدرک ارائه می‌شود. البته گروه مطالعات اسلامی در دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ علاوه بر بخش آموزشی، در بخش تحقیقات نیز فعالیت زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پژوهشی این گروه، پروژه “قواعد قرآنی” است که به صورت مشترک توسط سه دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ، گوته و توبینگن اجرا می‌شود. محققان در این پروژه ۶۰۰ آیه از قرآن را مورد بررسی قرار می‌دهند که به عنوان آیات الاحکام شناخته می‌شوند. آیات الاحکام یا فقه‌القرآن، آیاتی از قرآن هستند که در آنها حکم شرعی بیان شده یا از آنها حکم شرعی استنباط می‌شود.

فرانکفورت-گیسن

مرکز مطالعات اسلامی فرانکفورت-گیسن نیز از مهم‌ترین مراکز آموزش اسلامی آلمان است که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. این مرکز با همکاری دانشگاه گوته فرانکفورت و دانشگاه گیسن شکل گرفته است و وظیفه آن تحقیق و تدریس در حوزه مطالعات اسلامی و همچنین تربیت معلمان دینی است. آنطور که بر روی سایت مرکز نوشته شده؛ موسسه فرهنگ و مذاهب اسلامی دانشگاه گوته فرانکفورت، گروه پژوهشی آموزش اسلامی در دانشگاه گوته و همچنین گروه تحقیقاتی الهیات اسلامی در دانشگاه گیسن زیر نظر مرکز مطالعات اسلامی فرانکفورت-گیسن کار می‌کنند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که موسسه فرهنگ و مذاهب اسلامی دانشگاه گوته فرانکفورت، در حال‌حاضر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، دانشجو می‌پذیرد. همچنین دانشجویان مقطع فوق‌دکترا این موسسه، پروژه‌های تحقیقاتی درباره قرآن، حضرت محمد(ص)، ابن‌رشد و همچنین تاریخ صدر اسلام در تونس دارند. البته پروژه‌های مربوط به تحقیقات اسلامی در دانشگاه گوته به این‌ها ختم نمی‌شود، در سال‌های اخیر، آکادمی اسلامی در حوزه علم و جامعه در آلمان نیز در دانشگاه گوته فرانکفورت شکل گرفته است. آکادمی که گفته می‌شود با هدف ارتقاء پژوهش‌ در حوزه الهیات اسلامی و کمک به پیش‌برد بحث‌های مربوط به اسلام تاسیس شده است. مسئولان این آکادمی از سال ۲۰۱۸، دو پروژه تحقیقاتی ” ایجاد پایگاه داده‌ها برای تفاسیر قرآنی” و “قواعد قرآنی” را راه‌اندازی کرده‌اند. پروژه‌هایی که گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارند و برای اجرای آنها، بودجه‌ای در حدود ۲.۷ میلیون یورو اختصاص یافته است.

توبینگن

مرکز الهیات اسلامی دانشگاه توبینگن در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد. در حال ‌حاضر ۲۲۰ دانشجو در این مرکز در رشته‌های الهیات اسلامی(مقطع کارشناسی)، تربیت معلمان دینی(مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)، الهیات اسلامی در بستر اروپایی(مقطع کارشناسی ارشد) و همچنین الهیات عملی(کارشناسی ارشد) مشغول به تحصیل هستند. همچنین در این مرکز، پروژه‌های تحقیقاتی، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی زیادی در حوزه‌های مطالعات و تفسیر قرآن، علم حدیث، قانون اسلامی، تاریخ و فرهنگ اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان و اخلاق، مطالعات بین مذهبی و زبان عربی برگزار می‌شود. هفته گذشته این مرکز، میزبان کنفرانسی درباره روش تفسیر و مطالعه احادیث بود.

اسنابروک

بسیاری موسسه الهیات اسلامی اسنابروک را بزرگ‌ترین موسسه اسلامی در آلمان می‌دانند. این موسسه در سال ۲۰۱۲ با حضور سیاستمداران، دانشمندان و میهمانان افتخاری از خارج و داخل آلمان افتتاح شد. در این دانشگاه دانشجویان می‌توانند در رشته‌های الهیات اسلامی(کارشناسی‌و‌دکترا)،مذاهب‌اسلامی(کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و تربیت معلم دینی(کارشناسی) به تحصیل بپردازند. همچنین گروهی از پژوهشگران و دانشجویان فوق‌دکترا در این دانشگاه در حال حاضر بر روی پروژه‌ای با عنوان “کار اجتماعی در جامعه مهاجران” کار می‌کنند. این پروژه تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. موسسه الهیات اسلامی اسنابروک با دانشگاه‌های معروف جهان اسلام مانند دانشگاه الازهر قاهره و همچنین موسسات مطالعات اسلامی در ترکیه و بوسنی‌هرزگوین همکاری دارد.

هومبولت

موسسه الهیات اسلامی هومبولت برلین را می‌توان جدید‌ترین موسسه الهیات اسلامی در آلمان دانست. موسسه‌ای که با وجود اما و اگرهای بسیار، اکتبر سال جاری کار خود را آغاز کرد. براساس اخباری که در رسانه‌های برلین منتشر شده است، دانشگاه هومبولت برای تاسیس این موسسه، تا سال ۲۰۲۲ ، مبلغ ۱۴ میلیون یورو از بودجه دولتی دریافت خواهد کرد. در طول این دوره، مسئولان دانشگاه هومبولت حتی می‌توانند برای توسعه موسسه الهیات اسلامی، مبلغ بیشتری از وزارت آموزش و تحقیقات فدرال بگیرد. این مرکز نخستین مؤسسه الهیات اسلامی در یک دانشگاه آلمانی است که هم‌زمان به تدریس الهیات شیعه و سنی می‌پردازد.

پادربورن

هر چند مؤسسه الهیات اسلامی در دانشگاه پادربورن در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد، اما این موسسه از امسال به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است. در این موسسه، رشته‌های الهیات تطبیقی(در مقطع کارشناسی) و الهیات گفت‌وگو(در مقطع کارشناسی ارشد) ارائه می‌شود. همچنین در این موسسه، تحقیقات بسیاری در حوزه‌های الهیات اسلامی، آموزش اسلامی، مطالعات قرآنی، احکام اسلامی، اخلاق و تاریخ اسلام انجام می‌شود. از برنامه‌های ویژه این موسسه می‌توان به برگزاری کارگاه “ اسلام و تنوع مذهبی” اشاره کرد که هدف آن، تربیت معلمان دینی است.

با حضور ۵۰ مرکز و سازمان آلمانی‌زبان؛ نخستین نمایشگاه آموزش اسلامی در کلن برگزار شد

منبع:سایت نمایشگاه آموزش اسلامی

شهر کلن آلمان، هشتم دسامبر سال جاری میزبان اولین نمایشگاه آموزش اسلامی بود. در این نمایشگاه، ۵۰ مرکز و سازمان آلمانی‌زبان که در حوزه آموزش اسلامی فعالیت دارند، حضور داشتند.

گزارش‌های منتشرشده برروی سایت نخستین نمایشگاه آموزش اسلامی نشان می‌دهد که انجمن آزاد مسلمانان آلمان، مسئول برگزاری این نمایشگاه یک‌روزه بوده و هزینه‌های آن نیز از طریق، حق عضویت غرفه‌داران و کمک‌های مالی تامین شده است. هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، معرفی سازمان‌ها، بنیادها، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های آلمانی است که در حوزه آموزش اسلامی فعالیت دارند. همچنین برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها قصد دارند تا جوانان مسلمان و غیرمسلمان را با مراکز آموزشی اسلامی آشنا کنند. به همین‌دلیل، در نخستین دوره نمایشگاه آموزش اسلامی، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های جالب توجهی در حوزه آموزش اسلامی برگزار شد. در این سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی به جایگاه روان‌شناسی در آموزش اسلامی، بورسیه‌های زنان و توسعه کیفیت و استانداردهای آموزش اسلامی پرداخته شد.براساس آمارهایی که مسئولان برگزاری نمایشگاه ارائه کرده‌اند، بیش از ۵۰۰ نفر از علاقمندان به معارف و الهیات اسلامی در نخستین نمایشگاه آموزش اسلامی حضور داشتند. اما نکته جالب این است که تعداد زنان شرکت‌کننده در نمایشگاه، بیش از مردان بوده است. حمزه وردمان، مدیر این نمایشگاه درباره حضور زنان در نمایشگاه گفت:«دو سوم شرکت‌کنندگان در نمایشگاه آموزش اسلامی، زنان بودند. این امر نشان می‌دهد که زنان در حوزه آموزش و توسعه آموزشی، انگیزه زیادی دارند.» دومین نمایشگاه آموزش اسلامی در فضای آلمانی‌زبان نیز قرار است در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید.

براساس تصمیم جدید وزارت ادغام ایالت نوردراین-وستفالن؛ ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها منتفی شد

منبع:سایت اسلامیک

وزارت ادغام ایالت نوردراین-وستفالن آلمان پس از جنجال‌های بسیار، تصمیم گرفته است تا از اجرای طرح ممنوعیت روسری برای دختران در مهدکودک‌ها و مدارس چشم‌پوشی ‌کند.

سراپ گولر، معاون وزیر ادغام در ایالت نوردراین-وستفالن در این باره گفت:« ما طرح ممنوعیت روسری برای دختران در مهدکودک‌ها و مدارس را اجرا نمی‌کنیم، اما در عوض برنامه‌های زیادی برای آموزش و آگاهی‌رسانی به والدین در مدارس داریم.» این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که وزارت ادغام ایالت نوردراین-وستفالن، نزدیک به دو سال پیش، از اجرای طرح ممنوعیت پوشیدن روسری برای دختران زیر ۱۴ سال در این ایالت خبر داده بود. یوآخیم اشتامپ، وزیر ادغام ایالت نوردراین-وستفالن در آن زمان گفت: «کودکان در یک خانواده مذهبی نباید مجبور به پوشیدن روسری شوند. ما قصد داریم تا برای پیشگیری از این اتفاق، طرح ممنوعیت پوشیدن روسری را برای کودکان زیر سن قانونی اجرا کنیم. در این ‌صورت، افراد پس ‌از رسیدن به سن قانونی می‌توانند، تصمیم بگیرند که می‌خواهند روسری بپوشند یا خیر.» در سال‌های اخیر، سیاستمداران آلمانی نتوانسته‌اند بر سر تصویب قانون ممنوعیت پوشیدن روسری به اجماع برسند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷،  فراکسیون علمی پارلمان آلمان اعلام کرد که ممنوعیت پوشیدن روسری برای دختران دبستانی، مغایر با قانون اساسی آلمان است. این اتفاق در شرایطی افتاد، که دو سال پیش از آن، دادگاه قانون اساسی آلمان نیز ممنوعیت عمومی حجاب برای معلم مسلمان را برداشته بود. چندی بعد، کارین پرین، وزیر آموزش و پرورش ایالت شلسویگ هولشتاین نیز گفت که ممنوعیت عمومی حجاب در مدارس با قانون اساسی سازگار نیست. هم‌زمان، برخی از سیاستمداران آلمانی نیز در مخالفت با اجرای ممنوعیت حجاب در مدارس آلمان، به قانون اساسی آلمان اشاره کردند که در آن آزادی انتخاب دین و انجام فرایض دینی برای تمامی افراد جامعه تضمین شده است. اما مخالفت با ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس ابتدایی، تنها به گروهی از سیاستمداران ختم نمی‌شود. در ابتدای سال جاری، موسسه تحقیقاتی مهاجرت و ادغام آلمان از ۷۲۳۳ شهروند آلمانی خواست به این سوال پاسخ دهند که آیا با ممنوعیت حجاب برای دختران دبستانی موافقند؟ نتایج این تحقیقات نشان داد که ۶۲.۷ درصد از شرکت‌کنندگان مخالف ممنوعیت حجاب در مدارس ابتدایی هستند و تنها ۳۷.۳ درصد از آنها با ممنوعیت کامل حجاب در مدارس موافقند. حتی بسیاری از کسانی که مخالف سرسخت حجاب بودند نیز در این نظرسنجی با ممنوعیت عمومی حجاب در تمام مدارس مخالفت کردند. برهان کسیجی، رئیس شورای اسلامی آلمان که از مخالفان ممنوعیت حجاب در مدارس ابتدایی است، در باره نتایج نظرسنجی گفت:« بحث در مورد ممنوعیت حجاب برای کودکان در مدارس، غیر ضروری و تبعیض‌آمیز است. همان‌طور که طرفداران ممنوعیت حجاب نیز بارها گفته‌اند، هیچ‌گونه آمار دقیقی درباره تعداد دختران محجبه در مدارس آلمان وجود ندارد. بنابراین بحث برسر ممنوعیت حجاب در مدارس مفهومی ندارد.» او اضافه کرد:« شورای اسلامی آلمان خواستار رفتار منطقی سیاستمداران در قبال پوشش و عادات مسلمانان است. بحث‌های غیرضروری درباره حجاب، تنها باعث ایجاد جو اسلام‌هراسی در آلمان می‌شود و امنیت مسلمانان را به خطر می‌اندازد. با این بحث‌ها، گروه‌های راستگرای افراطی حملات جدیدی علیه مسلمانان به‌راه می‌اندازند و باعث ترس و حس ناامنی در میان مسلمانان می‌شوند.»

منبع خبر

مناقشه بر سر ساخت استخر اسلامی در فرانکفورت

منبع: سایت فرانکفورتر آلگماینه

طرح ساخت استخر اسلامی در فرانکفورت با واکنش‌های منفی زیادی روبرو شده است. واکنش‌هایی که نشان می‌دهند، جامعه چندفرهنگی فرانکفورت هنوز برای پذیرش حقوق اقلیت‌ها آماده نیست.

پس از آنکه فردی به نام عبدالله زاران، ایده ساخت استخری برای مسلمانان را در فرانکفورت مطرح کرد، با انتقادهای زیادی مواجه شد. او اواخر اکتبر پیشنهاد داد، استخری ساخته شود که به صورت جداگانه پذیرای زنان و مردان باشد. ایده او به سرعت با واکنش منفی سیاستمداران مواجه شد و تنش شدیدی میان اقلیت و اکثریت جامعه فرانکفورت به وجود آمد. تورگوت یوکسل، نماینده حزب سوسیال ‌دمکرات در مجلس ایالتی از طرح عبدالله زاران انتقاد کرد و گفت چنین طرحی باعث چنددستگی در جامعه می‌شود. ماریا-کریستینا نیمرفروه از اعضای حزب دموکرات آزاد نیز در این باره گفت:«بودجه عمومی بدون در نظر گرفتن جنسیت به امکانات ورزشی تعلق می‌گیرد و نمی‌توان این بودجه را برای یک گروه خاص در نظر گرفت.» این‌ها در حالی است که مسلمانان فرانکفورت نظر متفاوتی به ساخت استخر اسلامی دارند. صابر بن نتیچا یکی از چهار نماینده مسلمانان در شورای مذاهب در فرانکفورت در این باره گفت:« ادغام به چه معناست؟ چرا مسلمانان مجبورند علی‌رغم اعتقادات مذهبی خود به استخرهای مختلط بروند؟ شرم‌آور است که به بهانه ادغام با نیازهای طبیعی یک گروه اقلیت مخالفت می‌شود. در حالیکه باید شرایطی به وجود آید که مسلمانان نیز بتوانند براساس اعتقادات خود به ورزش و تفریح بپردازند.» او اضافه کرد:« من به ندرت به استخرهای عمومی می‌روم. شرایط استخرهای عمومی در اروپا برای مسلمانان مناسب نیست. شنا در فضایی مختلط باعث شده تا بسیاری از مردان و زنان مسلمان به استخرها نروند.» ربیعا بیچاری، از انجمن مراقبت معنوی اسلامی نیز در این باره گفت:« این مسئله‌ای نیست که سیاستمداران مرد درباره آن تصمیم بگیرند. زنان مسلمان در استخرهای مختلط احساس راحتی و امنیت ندارند. گروهی از زنان مسلمان که با بورکینی شنا می‌کنند، معمولا مورد توهین واقع می‌شوند و گروهی دیگر اصلا نمی‌خواهند به استخرهای عمومی بروند. به همین دلیل باید شرایطی مهیا شود تا آنها بتوانند در زمان‌هایی از روز به صورت اختصاصی از استخرهای شهر استفاده کنند.» به گفته صابر بن نتیچا، پیش از این نیز زنان مسلمان از مسئولان شهر خواسته بودند تا ساعتی را برای شنای آنها در نظر بگیرند:« پیش از این نیز، گروهی از زنان مسلمان درخواست خود را به صورت کتبی به شورای شهر ارسال کرده بودند، اما مسئولان شهری درخواست آنها را نادیده گرفتند.» در این میان، به نظر می‌رسد که اعضای شورای شهر فرانکفورت با ساخت استخر اسلامی موافق نیستند. آنها معتقدند که ساخت استخر اسلامی غیرضروری است. مارکوس فرانک از اعضای شورای شهر درباره ساخت استخر اسلامی و اختصاص سانس ویژه به مسلمانان گفت:« تنها زمانی برای ساخت یک پروژه عمرانی بودجه در نظر گرفته می‌شود که برای کل جامعه فایده داشته باشد. این درحالی است که ساخت استخر اسلامی به نفع عموم مردم نیست. از سوی دیگر، اختصاص ساعت ویژه به زنان مسلمان نیز به حقوق سایر افراد صدمه می‌زند. به همین دلیل ما فعلا برنامه‌ای برای ساخت استخر نداریم.» با این اوصاف، عبدالله زاران امیدوار است که پروژه استخر اسلامی در فرانکفورت به سرانجام برسد. اگر دولت، سرمایه ساخت استخر را جور نکند، او برای کارش از سرمایه‌گذار خصوصی استفاده می‌کند. او به هیچ‌وجه نمی‌خواهد در این راه شکست بخورد.

منبع خبر

محبوب‌ترین موزه آلمان در قلب برلین

منبع:سایت موزه‌ جمهوری دمکراتیک آلمان

تا به حال فکر کرده‌اید که زندگی پشت دیوارها و سیم‌های خاردار جمهوری دمکراتیک آلمان چگونه بوده است؟ موزه جمهوری دمکراتیک آلمان در قلب برلین با فضای هزار متر مربع، برای این سوال پاسخ مناسبی دارد.

این موزه، بی‌شک یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی آلمان است. موزه‌ای که به منظور آشنایی جهانیان با بخش مهمی از تاریخ آلمان شکل گرفته و در چند سال اخیر، براساس نظرسنجی مرکز گردشگری آلمان، محبوب‌ترین موزه آلمان از نگاه گردشگران خارجی بوده است. هدف از ایجاد این موزه، آشنایی بازدیدکنندگان با زندگی در جمهوری دمکراتیک آلمان است.  نکته قابل توجه در این موزه، وجود اشیا و تاسیساتی است که به خوبی توانسته‌اند زندگی در آلمان شرقی را روایت ‌کنند. به طور مثال، در موزه جمهوری دمکراتیک آلمان، امکان رانندگی با یک ترابانت (یک خودروی کوچک و ارزان‌ قیمت که در آلمان شرقی تولید می‌شد) وجود دارد، یا در گوشه دیگری از این موزه، خانه‌ای پیش‌ساخته با ۵ اتاق‌خواب وجود دارد که یادآور زندگی در آلمان شرقی است. این موزه به سه بخش؛ زندگی مردم عادی، حکومت و ایدئولوژی و زندگی در پنل‌های پیش‌ساخته تقسیم شده است. همه اطلاعات در این موزه به زبان انگلیسی و آلمانی وجود دارد و گردشگران می‌توانند به راحتی با این بخش از تاریخ آلمان آشنا شوند. برای بازدید از این موزه، لازم نیست که حتما حضوری تا برلین بروید. مسئولان موزه امکان بازدید مجازی از ۱۱ هزار تصویر و شی موزه را نیز مهیا کرده‌اند. در این بخش، اشیای مختلف در دسته‌بندی‌های متفاوت قرار گرفته‌اند و با جستجوی ساده، امکان تماشای آنها در سایت وجود دارد. اما پیش از آنکه برای بازدید مجازی از موزه اقدام کنید، بد نیست درباره تاریخ جدا سازی آلمان و اتحاد آن نیز بدانید. پس از جنگ جهانی دوم، متفقین آلمان را میان خود تقسیم کردند. شوروی که زودتر از دیگر نیروهای متفقین به برلین رسیده بود، پایتخت و بخش‌های دیگری از شرق آلمان را اشغال کرد. آمریکا، فرانسه و بریتانیا نیز هر یک بخش‌هایی از کشور را در دست گرفتند. در سال ۱۹۴۹، با بالا گرفتن جنگ سرد میان بلوک شرق و غرب، آلمان شرقی و آلمان غربی شکل گرفت. برلین نیز میان دولت‌های غربی و شوروی به دو بخش تقسیم شد. بعدها آلمان غربی، به سوی صنعتی شدن حرکت کرد و مسئولان دولت آلمان شرقی برای جلوگیری از فرار مردم به آلمان غربی، دیوار برلین را بنا نهادند. با فروپاشی شوروی، در شرق آلمان، اریش هونکر، رهبر وقت آلمان شرقی استعفا داد و اگون کرنتس، سیاست‌مدار دیگری از جمهوری دمکراتیک آلمان به جای او نشست. کرنتس مرزها را باز کرد و دیوار برلین ویران شد. کمی بعد در آلمان غربی، هلموت کهل، صدراعظم وقت، خواستار الحاق دو آلمان شد. در اوت ۱۹۹۰، جمهوری فدرال آلمان با اتحاد دو آلمان رسماً اعلام موجودیت کرد.

اگر دوست دارید درباره این بخش از تاریخ آلمان بیشتر بدانید، می‌توانید اینجا کلیک کنید.

نتایج نظرسنجی جدید در آلمان و سوئیس نشان داد: دین در زندگی آلمانی‌ها اهمیت زیادی دارد

منبع:پرو-مدین‌مگزین

نتایج نظرسنجی جدید در آلمان و سوئیس نشان می‌دهد که دین برای اکثر آلمانی‌ها اهمیت زیادی دارد. در این نظرسنجی، ۵۷ درصد از آلمانی‌ها و ۵۰ درصد از سوئیسی‌ها، نقش دین را در زندگی خود مهم عنوان کرده‌اند.

پژوهشگران آلمانی و سوئیسی به تازگی، نظرسنجی با عنوان “ دین ما را از هم جدا می‌کند یا بهم پیوند می‌دهد؟” انجام داده‌اند و از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پرسیده‌اند که آیا دین هنوز در زندگی آنها معنایی خاص دارد؟ این گروه همچنین به بررسی این مسئله پرداخته‌اند که دین چطور برخی از افراد را به حاشیه می‌کشاند و چطور به گروهی دیگر احساس امنیت می‌دهد. این نظرسنجی در راستای پروژه تحقیقاتی “ هویت مذهبی فردی و جمعی و پتانسیل جامعه مدنی” انجام شده است. پژوهشگران این پروژه هفته گذشته در لایپزیگ اعلام کردند که دین هنوز هم عامل مهمی در شکل‌گیری هویت اجتماعی در جامعه آلمان و سوئیس است. به گفته آنها، ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان در آلمان و ۶۰ درصد آنها در سوئیس، با وجود اعتقادات مذهبی شدید، طرفدار گفت‌وگوی بین‌مذهبی هستند. محققان معتقدند که اکثر افراد در این دو کشور به آزادی دینی  اعتقاد دارند. از نگاه آنها تنوع مذهبی باعث ایجاد انسجام اجتماعی می‌شود. گرت پیکل، سرپرست این گروه تحقیقاتی درباره نقش دین در انسجام اجتماعی گفت:« به طور مثال، کلیساها می‌توانند در این حوزه نقش مهمی ایفا کنند. آنها تنها باید از نیروهای خود استفاده کنند و انجمن‌هایی برای گفت‌وگوهای بین‌مذهبی تشکیل دهند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که کلیساها تنها در درون خود فعالیت می‌کنند و این امر باعث به انزوا کشیده‌شدن آنها می‌شود. این در حالی است که دین‌داران جهان باید به ابعاد اجتماعی ادیان فکر کنند و از آن در جهت ارتباط با یکدیگر استفاده کنند.» همچنین به گفته پیکل، پژوهشگران در این نظرسنجی به این نتیجه رسیده‌اند که دین هنوز هم می‌تواند به عنوان مولد اجتماعی عمل کند. او گفت:« آن دسته از آلمانی‌ها که اعلام کرده‌اند؛ دین در زندگی آنها جایگاه مهمی دارد، نسبت به گروهی که به دین اعتقاد زیادی ندارند، در جامعه فعال‌ترند.» علاوه بر این‌ها، پژوهشگران در این نظرسنجی دریافته‌اند که ۳۰ درصد از مسیحیان و ۲۵ درصد از مسلمانان آلمان، در شرایط خاص، اجرای قوانین دینی را به قانون اساسی ارجح می‌دانند. این امر نشان می‌دهد که اجرایی فرامین مذهبی در میان برخی از مسیحیان و گروهی از مسلمانان از هر امر دیگری مهم‌تر است. در عین حال، به اعتقاد پژوهشگران این پروژه، در جامعه مسیحیان، دو دستگی عجیبی وجود دارد. از یک سو، گروهی از مسیحیان در این نظرسنجی گفته‌اند که دین اهمیت زیادی در زندگی آنها دارد و از سوی دیگر، گروهی از مسیحیان مدعی شده‌اند که در حال ترک کلیساها هستند. در نظرسنجی مذکور، ۳ هزار شهروند بالای ۱۶ سال از دو کشور آلمان و سوئیس شرکت داشتند و به سوالاتی درباره هویت مذهبی و اجتماعی، دین‌داری، جامعه مدنی و … پاسخ دادند. بنیاد تحقیقات آلمان و بنیاد ملی علوم سوئیس، بودجه این پروژه را تامین کرده است.

منبع خبر

تازه های نشر در آلمان

تاریخ آفرینش

نویسنده: Ibrahim Aslandur

سال انتشار: ۲۰۱۹

تعداد صفحات: ۲۰۰

ابراهیم اصلاندور، متخصص امور الهیات در کتاب جدید خود “تاریخ آفرینش” ابتدا درباره تصویر انسان‌ها در قرآن به مخاطبان خود توضیح می‌دهد و سپس، ارتباط آن را با علومی مانند کیهان‌شناسی، زیست‌شناسی و مردم‌شناسی بررسی می‌کند. این کتاب، نه‌تنها دیدگاه اسلام به انسان‌ها را نشان می‌دهد، بلکه سعی می‌کند تا برداشت‌های منسوخ شده از اسلام را کنار بزند و به سوالات اساسی افراد درباره چرایی آفرینش پاسخ دهد.

ISBN: 3-937928-17-0

(انعکاس این خبر به منزله تایید یا رد محتوای کتاب توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیست.)

منبع خبر

«هفته‌نامه فارسی زبان رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان صرفا به منظور آشنایی با رویدادها و تحولات فرهنگی آلمان، خلاصه گزارش‌ها و اخبار رویدادهای فرهنگی این کشور را بدون دخل و تصرف و ارائه نظریه، با ذکر دقیق منبع و عینا همانگونه که منتشر شده است، منعکس می‌نماید. بر این اساس تاکید می‌کند که انعکاس این اخبار به هیچ‌وجه به منزله تأیید آن نمی‌باشد.در عین‌حال، هرگونه بهره‌برداری و نقل اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این نشریه صرفا با ذکر منبع مجاز است.»

هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
با همکاری هیات تحریریه رایزنی فرهنگی
انتشار از طریق وب سایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
www.irankultur.com . info@irankultur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *