هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین شماره ۴۵۴ – ۲ دی ماه ۹۸

هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین
شماره ۴۵۴ – ۲ دی ماه ۹۸

تحولات فرهنگی اجتماعی آلمان

در گفت‌وگو با معاون وزیر کشور آلمان مطرح شد: سیاست‌های دولت فدرال آلمان در قبال مسلمانان

منبع: سایت اسلام

مارکوس کربر، معاون وزیر کشور آلمان برای مسلمانان این کشور چهره‌ای شناخته شده است. فردی که ۱۳ سال پیش، کنفرانس اسلامی آلمان را زیر نظر وولفگانگ شویبله، وزیر کشور وقت راه‌اندازی کرد. او سال گذشته نیز در خلال چهارمین دوره کنفرانس اسلامی، ایده وضع مالیات بر مساجد را مطرح کرد. به اعتقاد او، این امر، برای سازگار ساختن فعالیت مساجد و انجمن‌های اسلامی با قوانین آلمان تعیین کننده است. کربر به تازگی در مصاحبه‌ای با آژانس خبری کاتولیک، درباره برنامه‌های دولت فدرال پیرامون آموزش امامان، اسلام آلمانی و مالیات مساجد صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید:

زی‌هوفر، وزیر کشور به تازگی درباره اسلام آلمانی صحبت کرده است. این اسلام دقیقا به چه معناست؟

ما در آلمان به اسلامی نیاز داریم که بسته نیست، می‌تواند با هنجارها و ارزش‌های آلمان هماهنگ شود و به ادغام مسلمانان در جامعه کمک ‌کند. اسلام آلمانی به مسلمانان کمک می‌کند تا آلمان را کشور خود بدانند و ارزش‌های این کشور را مغایر با عقاید خود نبینند. ما با راه‌اندازی کنفرانس اسلامی آلمان سعی داریم تا اسلام آلمانی را توسعه دهیم و به ادغام و پیشرفت سیاست‌های اجتماعی جامعه کمک کنیم.

سیاست‌های مذهبی دولت فدرال در قبال مسلمانان چیست؟

سیاست فعلی ما، آموزش کارمندان مساجد است. ما به واعظان، امامان و معلمان دینی نیاز داریم که در آلمان آموزش دیده باشند. در غیر این صورت، سازمان‌ها و انجمن‌های اسلامی مجبور می‌شوند، همچنان امامان مساجد را از خارج از آلمان استخدام کنند و این امر در کار ادغام مشکل ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، تعیین مقررات دولتی برای آموزش امامان با اصل آزادی مذهبی که در قانون اساسی آلمان وجود دارد، مغایر است. به همین دلیل، ما سعی داریم تا از طریق کنفرانس اسلامی، انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی را ترغیب کنیم تا آموزش کارمندان خود را در آلمان انجام دهند. در همین ارتباط، در ماه ژوئن امسال، نشستی تخصصی در هانوفر برگزار شد.یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اسلامی در آلمان، اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب است. این اتحادیه تاکنون تمام کارمندان خود را زیر نظر سازمان دیانت ترکیه آموزش داده است و به نظر نمی‌رسد، دولت ترکیه تمایلی به آموزش امامان مساجد در آلمان داشته باشد. در اتحادیه ترکی- اسلامی دیتیب، اتفاقات جدیدی رخ داده است. من در ماه فوریه سال جاری با دو نماینده از دیتیب و همچنین رئیس سازمان دیانت ترکیه ملاقات داشتم و درباره آموزش امامان صحبت کردم. همچنین ملاقاتی با مشاور اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه داشتم. باور من این است که آنها متوجه نگرانی‌های ما شده‌اند. این اتحادیه در ماه ژانویه سال آینده اولین سمینار امامان را در ایفل برگزار می‌کند. به اعتقاد من، این قدم بزرگی است. من در سال آینده سخنرانی‌های بیشتری در مغرب و بالکان درباره آموزش امامان خواهم داشت. جدا شدن مسلمانان اروپا از کشورهای مبدا خود، ساده نیست و نیاز به زمان دارد.

در حال‌حاضر چندین موسسه الهیات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان راه‌اندازی شده است. به نظر شما چرا هنوز مشکل کمبود امامان مساجد حل نشده‌ است؟

‌زیرا دستمزد امامان مساجد کم است و به همین دلیل اکثر فارغ‌التحصیلان ترجیح می‌دهند در بخش آموزش یا خدمات عمومی مشغول به کار شوند. ما باید به فکر تقویت انجمن‌ها باشیم تا آنها کمتر به کشورهای مبدا وابسته باشند. اگر تعداد اعضای انجمن‌های اسلامی کافی باشند، مالیات مساجد می‌تواند مثمرثمر باشد. البته همان‌طور که پیش‌تر گفتم، دولت نمی‌تواند به صورت مستقیم در کار انجمن‌های مذهبی دخالت کند. با این وجود، ما سعی می‌کنیم تا راه‌حلی برای تامین هزینه انجمن‌ها پیدا کنیم. این کار در راستای سیاست‌های ادغام انجام می‌شود.

تا به حال، در راستای سیاست‌های ادغام چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

ما در ماه نوامبر تصمیم گرفتیم تا پروژه آزمایشی “مساجد برای ادغام” را راه‌اندازی کنیم و مبلغ ۷ میلیون یورو به مساجدی اختصاص دهیم که در ادغام اجتماعی مشارکت دارند. این بودجه در مرحله اول به ۵۰ مسجدی اهدا می‌شود که تا سال ۲۰۲۲ در حوزه ادغام اجتماعی در ایالت‌های مختلف آلمان فعالیت می‌کنند. پروژه آزمایشی “مساجد برای ادغام” از سوی اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی (بامف) سازماندهی می شود. در این پروژه، بنیاد کودکان و نوجوانان آلمان، موسسه گوته، بنیاد اوتو بنیکه و اتحادیه سازمان‌های رفاه اجتماعی آلمان حضور دارند. به اعتقاد ما، این کار باعث ایجاد ارتباط بیشتر میان مساجد و شهروندان محلات می‌شود. همچنین در خلال این پروژه، امکان فعالیت‌های اجتماعی بیشتر برای مسلمانان فراهم خواهد شد.

این مساجد بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند؟

هر کدام از مساجد که در راستای اجرای پروژه‌های مربوط به کارهای اجتماعی، برگزاری جلسات مشاوره و همچنین ایجاد ارتباطات بیشتر میان ساکنان یک محله فعالیت کنند، واجد دریافت این کمک مالی خواهند بود. البته ما باید مطمئن شویم که فعالیت این مساجد، مغایرتی با قانون اساسی آلمان ندارد.

سیاست‌های اجتماعی دولت فدرال در قبال مسلمانان چیست؟

دولت آلمان نگران است که ارزش‌های اسلامی جایگزین قانون اساسی کشور شود و ما می‌خواهیم مسئولان جوامع اسلامی در آلمان، متوجه این امر باشند. در این راستا، کنفرانس اسلامی آلمان، امسال کارگاه‌های آموزشی برای ارتباط بیشتر میان مسلمانان محافظه‌کار و لیبرال و همچنین توسعه اسلام منطبق بر ارزش‌های آلمانی برگزار کرد. طبیعی است که مبحث اسلام آلمانی تنش زیادی میان جوامع مسلمانان ایجاد کرده، اما ارتباط بیشتر مسلمانان می‌تواند، شرایط بهتری برای جامعه ایجاد کند.

اکثر برنامه‌های شما در کنفرانس اسلامی خلاصه می‌شود که تنها یک پنجم مسلمانان آلمان را در برمی‌گیرد، چه برنامه‌ای برای آموزش اعضای سازمان‌های اسلامی سنتی دارید؟

اکثر انجمن‌ها و مساجد در برنامه‌های کنفرانس‌ اسلامی فعالیت دارند. این بهترین راه ارتباطی ما با اکثر سازمان‌های اسلامی است، در عین‌حال به خوبی می‌دانیم که تلاش برخی از انجمن‌ها برای ایجاد اسلامی سنتی و بسته، برای همه جامعه مشکل ایجاد می‌کند. من امیدوارم؛ روزی برسد که همه انجمن‌های اسلامی به ارزش‌های آلمانی نزدیک شوند. حتی اگر این امر ۱۰ سال یا حتی بیشتر طول بکشد.

از سال ۲۰۱۵، مسلمانان زیادی وارد آلمان شده‌اند و بسیاری از آنها از اعضای انجمن‌های اسلامی محافظه‌کار هستند. این امر باعث ترویج اسلام‌گرایی در آلمان نمی‌شود؟

در آن زمان، بسیاری از انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی به ادغام مسلمانان تازه‌وارد در آلمان کمک کردند. طبیعی است که الگوهای زندگی، دیدگاه‌ها و گرایش مذهبی بسیاری از مهاجران و پناهجویان تازه‌وارد با شهروندان آلمان و حتی مسلمانانی که در این کشور بزرگ شده‌اند، تفاوت بسیاری دارد. با این وجود، مسئولان سازمان‌های اسلامی، مسئولیت خود را در امر ادغام و ارتقا نظم اجتماعی درک کرده‌اند. بنابراین من فکر نمی‌کنم که ورود مهاجران باعث ترویج اسلام‌گرایی در آلمان شود.

لینک مصاحبه:

http://islam.de/31851

با حمایت بنیاد تحقیقات آلمان؛ بانک اطلاعاتی “شرق دیجیتال” راه‌اندازی ‌می‌شود

منبع:دانشگاه ارفورت

بنیاد تحقیقات آلمان، در پروژه‌ای سه ساله، قرار است بانک اطلاعاتی با عنوان “شرق دیجیتال” راه‌اندازی ‌کند. در این پروژه تمام نسخ خطی دیجیتالی مربوط به مشرق‌زمین از کتابخانه‌ دولتی برلین، کتابخانه تحقیقاتی گوتا، کتابخانه ملی باواریا در شهر مونیخ، مرکز محاسبات دانشگاه لایپزیگ و سایر مراکز نگهداری نسخ خطی جمع‌آوری می‌شود. علاوه بر این، نسخ چاپی موجود نیز به نسخه‌های دیجیتال تبدیل خواهند شد.

از سال ۱۹۵۴، پروژه‌ای با عنوان “فهرست‌نگاری نسخ خطی شرقی” در آلمان درحال اجراست و همین امر موجب شده تا نسخه‌های خطی بسیاری از مشرق‌زمین در این کشور جمع‌آوری شود. با این وجود، برای بسیاری از پژوهشگران دسترسی به نسخه‌های چاپی و اسناد موجود در کتابخانه‌های آلمان مشکل است. از این رو، بنیاد تحقیقات آلمان به فکر ایجاد بانک اطلاعاتی دیجیتال برای نسخه‌های خطی افتاده است. به گفته مسئولان بنیاد تحقیقات آلمان در پایان پروژه باید ۲۲ هزار نسخه خطی در بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شود. تنها در کتابخانه تحقیقاتی گوتا، ۳۵۰۰ نسخه خطی به زبان‌های فارسی، ترکی و عربی موجود است. این کتابخانه که در دانشگاه ارفورت آلمان قرار دارد، پس از کتابخانه‌های برلین و مونیخ، از مهم‌ترین ذخایر نسخ خطی آلمان به شمار می‌آید. در میان این نسخ خطی، آثاری پیرامون فقه، امور پزشکی، تاریخ طبیعی و ادبیات وجود دارد. بسیاری از این نسخ خطی توسط اولریش جاسپر زیتسن، شرق‌شناس و ویلهلم پرتش کتابدار و شرق‌شناس آلمانی جمع‌آوری شده است. از دیگر مجموعه‌های نسخ خطی در آلمان می‌توان به نسخ خطی بخش شرق‌شناسی کتابخانه ملی برلین اشاره کرد. این بخش از مهمترین مجموعه‌های موجود در اروپا به شمار می‌آید. حدود ۶۰۰ هزار نسخه کتاب خطی و چاپی و مجلات قدیمی در آرشیو شرق‌شناسی این کتابخانه موجود است. آنطور که در سایت دانشگاه ارفورت آمده است؛ تیم گردآوری بانک اطلاعاتی “شرق دیجیتال” از بهار سال ۲۰۲۰ کار خود را آغاز خواهد کرد. این تیم با حمایت مالی بنیاد تحقیقات آلمان فعالیت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

حقوق‌دان آلمانی مطرح کرد: ممنوعیت حجاب در مدارس، باعث ایجاد تبعیض میان دانش‌آموزان می‌شود

منبع:سایت اسلامیک

ولفگانگ هکر، وکیل قانون اساسی آلمان به ارائه طرح ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور انتقاد کرد. او در یادداشتی در نشریه زوددویچه نوشت:« حجاب باعث ایجاد تبعیض در میان دانش‌آموزان نمی‌شود، بلکه سیاست‌های دولت‌مردان آلمان برای ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس باعث می‌شود که دانش‌آموزان مسلمان مورد تبعیض واقع شوند.»

او تاکید کرد:« اکثر مسلمانان و انجمن‌های اسلامی اعلام کرده‌اند که از نگاه اسلام، پوشیدن روسری برای دختران کوچک، واجب نیست. هرچند بعید نیست که از نگاه برخی از والدین و یا دانش‌آموزان، این امر ضروری باشد. با این وجود، قانون اساسی آلمان، پوشیدن روسری برای دانش‌آموزان در مدارس را ممنوع نکرده است.» این حقوقدان افزود:«دولت‌های ایالتی نمی‌توانند طرح ممنوعیت پوشیدن روسری در تمام مدارس را اجرا کنند، چرا که این کار موجب نقض اصل آزادی مذهبی می‌شود که در قانون اساسی آلمان بدان اشاره شده است. علاوه بر این، براساس قانون اساسی آلمان، والدین می‌توانند درباره درک و شناخت ادیان و مذاهب به کودکان‌‌شان کمک کنند. در واقع همان‌طور که مسیحیان حق دارند درباره درک مذهبی با کودک‌نشان گفت‌وگو کنند، مسلمانان نیز از این حق برخوردارند.» به گفته هکر حتی در حال‌حاضر که ممنوعیت پوشیدن روسری در تمام مدارس وجود ندارد نیز، معلمان و کارکنان مدارس عمومی باید دقت کنند که دانش‌آموزان مسلمان و والدین آنها مورد تبیعض قرار نگیرند. او گفت:« کادر آموزشی در مدارس دولتی باید به اعتقادات و حقوق والدین مسلمان احترام بگذارند. این در حالی است که مطابق قانون اساسی آلمان، ممنوعیت پوشیدن روسری نه‌تنها به حق آزادی مذهبی افراد صدمه می‌زند، بلکه احترام و حقوق والدین دانش‌آموزان را نیز از بین می‌برد.» به گفته هکر، برای رسیدگی به شرایط دانش‌آموزان مسلمان باید انگیزه‌های سیاسی و سناریو نخ‌نمای زورگویی والدین مسلمان به دختران خود را کنار گذاشت. او افزود:« مسئولان به جای ممنوعیت عمومی پوشیدن روسری در مدارس، باید ضمن احترام به باورها و اعتقادات مسلمانان، جلساتی برای گفت‌وگوی آزاد با والدین و اعضای سازمان‌های اسلامی برگزار کنند. حتی اگر در مواردی احساس می‌شود که کودکی را مجبور به پوشیدن روسری کرده‌اند، می‌توان با گفت‌وگو مشکل را حل کرد.»

منبع خبر

تردید در ساخت مرکز اسلامی در مونیخ

منبع: زوددویچه

جامعه بوسنیایی مونیخ تصمیم دارد تا یک مرکز اسلامی در شهر مونیخ بنا کند، این در حالی است که ساخت مرکز جدید در خیابان ادلزبرگ، ساکنان منطقه سندلینگ وست‌پارک را نگران کرده است. هفته گذشته، ده‌ها نفر از ساکنان این منطقه برای اعتراض به ساخت مرکز اسلامی متعلق به مسلمانان بوسنی‌هرزگوین به شورای محله مراجعه کردند.

جامعه بوسنیایی مونیخ، چندی پیش، زمینی را در خیابان ادلزبرگ خریداری کرد و قرار است به زودی در این محل، مرکز اسلامی ساخته شود. این مرکز اسلامی، محلی برای عبادت و جلسات مسلمانان جامعه بوسنیایی مونیخ خواهد بود. جان هوپفنر، معمار مونیخی که پیش از این نیز تجربه طراحی مراکز مذهبی را داشته، قرار است این مرکز اسلامی را طراحی کند. هوپفنر، مرکز اسلامی را به شکل یک مکعب طراحی کرده است که در طبقه زیرزمین آن، یک دفتر کار و اتاقی برای سمینار وجود دارد. آن‌طور که نقشه‌ها نشان می‌دهند، در طبقه همکف نیز اتاق سمینار دیگری وجود خواهد داشت. همچنین در طبقه فوقانی این بنا، نمازخانه‌ای با ظرفیت ۸۰ نفر ساخته خواهد شد. این نمازخانه، سقفی گنبد‌ی‌ شکل دارد. هوپفنر چندی پیش، طرح مرکز اسلامی را به شورای منطقه سندلینگ وست‌پارک ارائه داد. این‌ در حالی است که هفته گذشته، تعدادی از ساکنان خیابان ادلزبرگ در شهر مونیخ به شورای محله مراجعه کردند و نامه‌ای با امضای ۲۲۷ نفر را برای اعتراض به ساخت مرکز اسلامی به مسئولان شورا ارائه دادند. در نامه آنها آمده است:« در طراحی مرکز اسلامی، هیچ مکانی برای پارکینگ در نظر گرفته نشده است و این امر موجب می‌شود تا پس از نماز جمعه، خیابان بسته شود. علاوه بر این، ساخت مرکز اسلامی موجب افزایش ترافیک این منطقه خواهد شد. این در حالی است که در شرایط کنونی نیز خیابان ادلزبرگ ترافیک زیادی دارد و همواره وضعیت قرمز در منطقه اعلام می‌شود. اگر ترافیک منطقه از این بیشتر شود، ما نمی‌توانیم در اینجا زندگی کنیم.» گروهی از مخالفان نیز تلاش کردند تا در جلسه شورای منطقه،‌ دلایل خود را برای مخالفت با ساخت مرکز اسلامی توضیح دهند و حتی توانستند گروهی از مسئولان شورا را نیز با خود همراه کنند. گونتر کلر، رئیس شورای منطقه از حزب سوسیال دمکرات، پس از شنیده صحبت‌های اهالی منطقه گفت:« وضعیت ترافیکی پیش از این نیز دشوار بود. به طور مثال در زمان بازی‌های تیم بسکتبال اف‌اس بایرن، ترافیک این منطقه وحشتناک است و خیابان ادلزبرگ ظرفیت پارکینگ بسیار کمی دارد. البته این را هم باید در نظر گرفت که هیچ‌یک از مسابقات این تیم، هم‌زمان با نماز جمعه برگزار نمی‌شود.» آلفرد ناگل، سخنگوی اتحادیه سوسیال مسیحی در شورای منطقه نیز گفت:« بهتر است این پروژه تصویب نشود و به جای آن آپارتمان‌ ساخته شود. به نظر من ساخت آپارتمان با بافت منطقه همخوانی بیشتری دارد.» البته بسیاری از اعضای شورای منطقه نیز با ساخت این بنا موافق هستند. اشتفانی کرامر از حزب سوسیال دمکرات در خلال جلسه، پروژه ساخت مرکز اسلامی را مثبت خواند. دیتر میر از اتحادیه سوسیال مسیحی نیز گفت:« ایجاد این مرکز اسلامی برای مسلمانان خوب است و پروژه در همان منطقه ساخته می‌شود.» کرامر تنها عضو حزب سوسیال دمکرات بود که در موافقت با ساخت مرکز اسلامی صحبت کرد. با وجود مخالفت‌های بسیار، اعضای شورا تصمیم گرفته‌اند که شرایط ساخت این مرکز را بررسی کنند. آنها معتقدند که اگر ساخت مرکز اسلامی از نظر برنامه‌ریزی شهری مشکلی نداشته باشد، طراح آن بعدها می‌تواند به این مجموعه، پارکینگ اضافه کند.

منبع خبر

موزه یهود آگسبورگ برگزار می‌کند؛ نمایشگاه “شهر بدون یهودیان، خارجیان، مسلمانان و پناهندگان”

منبع:سایت موزه‌ یهود آگسبورگ

شهر بدون یهودیان، خارجیان، مسلمانان و پناهندگان” عنوان نمایشگاهی است که از هجدهم دسامبر سال جاری در موزه یهود آگسبورگ برپا شده است.

موزه یهودیان آگسبورگ کجاست؟

بسیاری بر این باورند که موزه طراحی شده توسط دنیل لیبسکیند در برلین تنها موزه یهودیان در آلمان است. این در حالی است که قدیمی‌ترین موزه یهودیان آلمان در سال ۱۹۸۵ در کنیسه آگسبورگ تأسیس شد. بخش اصلی این موزه میزبان آثار قدیمی یهودیان از قرن هفدهم تا بیستم است. بخش زیادی از این آثار، از موزه ملی بایرن در مونیخ و مجموعه‌های خصوصی گرفته شده است. در این موزه همچنین نمایشگاه‌های موقت، سخنرانی‌ها و مراسم مختلفی برگزار می‌شود. نمایشگاه شهر بدون “یهودیان، خارجیان، مسلمانان و پناهجویان” نیز در بخش نمایشگاه‌های موقت برگزار شده است. علاوه بر این بازدیدکنندگان موزه یهودیان آگسبورگ، هر روز فرصت دارند تا از بنای قدیمی کنیسه آگسبورگ نیز دیدن کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نمایشگاه “شهر بدون یهودیان، خارجیان، مسلمانان و پناهندگان” و همچنین موزه یهود آگسبورگ به سایت مراجعه کنید.

چالش‌های مهاجران تحصیل‌کرده در کشور ژرمن‌ها

منبع: مگزین

«در حالیکه آلمان در میان دانشجویان خارجی محبوبیت زیادی دارد، اما به‌نظر می‌رسد که مهاجران تحصیل‌کرده در این کشور با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.» این جمله، بخشی از گزارش جدید سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی است که با کمک بنیاد برتلزمان تهیه شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که آلمان، از نگاه مهاجران تحصیل‌کرده در رتبه دوازدهم، از نگاه دانشجویان خارجی در رتبه سوم و در میان آن دسته از مهاجرانی که قصد ایجاد کار در آلمان را دارند، در رتبه ششم محبوب‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. براساس این گزارش، مهاجران تحصیل‌کرده در کشور ژرمن‌ها برای پیدا کردن موقعیت شغلی خوب با مشکلات زیادی روبرو هستند و در صورتی که مدرک خود را از کشوری خارج از اتحادیه اروپا کسب کرده باشند، شرایط بدتری را تجربه خواهند کرد. همچنین از نظر نسبت سطح درآمد افراد با مالیات و هزینه جاری، آلمان در رتبه بیست‌وپنجم قرار گرفته است. علاوه بر این، با وجود بازار کار خوب،  ۷ درصد از مهاجران تحصیل‌کرده در این کشور بی‌کارند. سایر مهاجرانی که موفق به پیدا کردن کار می‌شوند نیز معمولا نمی‌توانند شغلی متناسب با تحصیلات و توانایی‌های خود پیدا کنند. براساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در حالی که ۷۷ درصد از افراد تحصیل‌کرده متولد آلمان، شغلی متناسب با شرایط تحصیلی خود پیدا می‌کنند، تنها ۴۰ درصد از مهاجران کشورهای غیراروپایی با مدرک خارجی می‌توانند کاری متناسب با توانایی‌ها و استعداد خود پیدا کنند. ماتیاس مایر، کارشناس مهاجرت از بنیاد برتلزمان در این باره گفت:« بسیاری از مهاجران تحصیل‌کرده در آلمان، نمی‌توانند شغلی متناسب با استعداد‌های خود پیدا کنند. این امر برای نیروی کار ماهر و اقتصاد ملی آلمان اصلا خوب نیست و همچنین مانع ورود افراد تحصیل کرده دیگر به کشور ما می‌شود.» به گفته مایر، مسئولان هنگام پذیرفتن مهاجران باید به مهارت‌های حرفه‌ای آنها توجه کنند. به عنوان مثال در روند بررسی پرونده مهاجران، باید گزینه‌ای در نظر گرفته شود که افراد دارای مهارت‌های خاص و مورد نیاز آلمان در اولویت قرار گیرند. یکی دیگر از مشکلات مهاجران تحصیل‌کرده، روند بررسی صلاحیت شغلی آنها است. مدارک تحصیلی و شغلی متقاضیان با معیارهای آلمان مطابقت داده می‌شود و این کار، به زمان زیادی نیاز دارد. توماس لیبیگ از مدیران سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در این باره گفت:« روند بررسی صلاحیت حرفه‌ای افراد در آلمان بسیار پیچیده است. باید روش دیگری برای سنجش صلاحیت افراد به دست آوریم. به طور مثال در نروژ، تنها ظرف چند روز شرایط کلی متقاضیان برای حضور در یک فرصت شغلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و روند بررسی آن اصلا پیچیده نیست.» او همچنین خاطرنشان کرد که سیاست‌های مهاجرتی تنها نباید براساس شرایط افراد متخصص گذاشته شود، بلکه همه اعضای خانواده باید در در نظر گرفته شوند:« باید بدانیم که مهاجرت نه‌تنها بر زندگی متخصصان، بلکه بر روی شرایط کاری و تحصیلی همه اعضای خانواده آنها تاثیرگذار است، بنابراین باید در سیاست‌‌گذاری‌های خود درست عمل کنیم و در طولانی مدت، برنامه‌های بهتری را برای مهاجران و خانواده‌های آنان در نظر بگیریم.»

منبع خبر

تازه های نشر در آلمان

مسلمانان چگونه زندگی می‌کنند

منبع: آمازون

نویسنده: Hermann-Josef Frisch

سال انتشار: ۲۰۱۹

تعداد صفحات: ۲۲۴

هرمان ژوزف فریش در اثر جدیدش “مسلمانان چگونه زندگی می‌کنند” درباره ابعاد مختلف دین اسلام نوشته است. او در این کتاب درباره شریعت، عرفان، هنر، فرهنگ، پزشکی، علم، جشنواره‌های اسلامی، الهیات و زندگی روزمره مسلمانان به مخاطبان خود توضیح داده است. به اعتقاد فریش، آشنایی با ادیان مختلف ضروری است. به همین دلیل او از مخاطبان غیرمسلمان می‌خواهد که بدون پیش‌داوری کتاب “مسلمانان چگونه زندگی می‌کنند”  را بخوانند تا بتوانند با دین اسلام و آداب مسلمانان بهتر و بیشتر آشنا شوند.

ISBN-13: 978-3451393549

(انعکاس این خبر به منزله تایید یا رد محتوای کتاب توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیست.)

منبع خبر

«هفته‌نامه فارسی زبان رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان صرفا به منظور آشنایی با رویدادها و تحولات فرهنگی آلمان، خلاصه گزارش‌ها و اخبار رویدادهای فرهنگی این کشور را بدون دخل و تصرف و ارائه نظریه، با ذکر دقیق منبع و عینا همانگونه که منتشر شده است، منعکس می‌نماید. بر این اساس تاکید می‌کند که انعکاس این اخبار به هیچ‌وجه به منزله تأیید آن نمی‌باشد.در عین‌حال، هرگونه بهره‌برداری و نقل اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این نشریه صرفا با ذکر منبع مجاز است.»

هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
با همکاری هیات تحریریه رایزنی فرهنگی
انتشار از طریق وب سایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
www.irankultur.com . info@irankultur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *