هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین شماره ۵۲۲ – ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰

> تحولات فرهنگی اجتماعی آلمان

هشدار رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان درباره تعطیلی دائمی مساجد در دوران پساکرونا‌

منبع:اسلامیشه تسایتونگ

رئیس شورای مسلمانان آلمان درباره تعطیلی دائمی مساجد در دوران پساکرونا هشدار داد. به گفته او، بحران کرونا، تاثیر زیادی بر زندگی مسلمانان آلمان داشته و موجب تعطیلی موقت گروهی از مساجد در آلمان شده است. آیمان مازیک معتقد است که این بحران می‌تواند بسیاری از مساجد را برای همیشه به تعطیلی بکشاند.

او با تشریح شرایط انجمن‌های اسلامی و مساجد در یکسال گذشته گفت:« کرونا تاثیر بسیار بدی بر روی زندگی مسلمانان آلمان گذاشته است. به طور مثال، ۱۰۰ انجمن اسلامی که زیر نظر شورای مرکزی مسلمانان فعالیت دارند،  به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند. همچنین ما نگرانیم که تعداد دیگری از مساجد نیز تا پایان بحران کرونا، تعطیل شوند.»

مازیک درباره دلایل تعطیلی دائم برخی از مساجد در شرایط کنونی نیز گفت:« متاسفانه بحران کرونا موجب تعطیلی موقتی مساجد در آلمان شد. طبیعی است که در این شرایط، کمک‌های مالی به بسیاری از مساجد نیز قطع شد و در نتیجه آن‌ها نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین باید راه‌کاری پیدا کنیم تا جلوی تعطیلی مساجد در آلمان را بگیریم.»

رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان همچنین با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان، گفت:« ماه رمضان، ماه رحمت، بخشش، خواندن قرآن و نزدیک شدن به خداوند است. از این‌رو، مسلمانان ترجیح می‌دهند در این ماه در مساجد به عبادت بپردازند، اما به دلیل شیوع کرونا، متاسفانه گردهمایی در مساجد و برنامه‌های افطار بسیار محدود شده است. براساس قوانین دولت فدرال، در مساجدی که مساحتی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر دارند، ۲۰ تا ۳۰ نفر مجاز به عبادت هستند. همچنین برنامه‌های افطاری نیز با حضور گروه محدودی از روزه‌داران در مساجد امکان‌پذیر است. همان‌طور که گفتم این قوانین توسط دولت فدرال وضع شده است و مسلمانان مانند گذشته، قوانین و محدودیت‌های مربوط به دوران کرونا را رعایت می‌کنند.»

مسلمانان آلمان، در حالی خود را برای ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند که برخی از سیاستمداران و رسانه‌های این کشور مانند سال گذشته، فرضیه‌‌هایی مبنی بر تعویق مناسک ماه رمضان به دلیل شیوع بیماری کرونا مطرح کرده‌اند. این در حالی است که رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان چنین خواسته‌ای را نامعقول می‌داند:« برخی می‌گویند که ماه رمضان باید به زمان دیگری موکول شود، اما به اعتقاد من، چنین درخواستی عجیب است. مثل این است که به مسیحیان بگوییم، جشن عید پاک را در دوره‌ای دیگر برگزار کنید. از نظر من، چنین خواسته‌هایی نامعقول است.»

مازیک درباره روزه‌داری در دوران کرونا نیز گفت:«در اسلام، سلامت انسان‌ها در اولویت قرار دارد. بنابراین روزه برای افراد بیمار و سالخورده واجب نیست. از این‌رو، مسلمانانی که در طول بحران کرونا با مشکل جسمی روبرو هستند، اجباری برای گرفتن روزه ندارند.»

لینک گزارش:

نمایشگاهی درباره فرهنگ و سنت‌های اسلامی

منبع: پرتال موزه‌های برلین

موزه اسلامی برلین این روزها میزبان نمایشگاهی درباره فرهنگ و سنت‌های اسلامی است. این نمایشگاه با عنوان “ درخشش الحمرا” تلاش می‌کند تا چگونگی توسعه فرهنگ و سنت‌های اسلامی در فاصله قرون پانزدهم تا بیستم میلادی در اروپا را به علاقمندان نشان دهد.

فرهنگ و سنت یک جامعه به سختی می‌تواند از تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی جان به سالم به‌در برد، اما نمایشگاه “ درخشش الحمرا” در موزه اسلامی برلین نشان می‌دهد که چطور فرهنگ اسلامی در شبه جزیره ایبری( اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق) حتی پس از پایان حکومت مسلمانان در سال ۱۴۹۲ نیز توانسته است در این منطقه توسعه یابد. کاخ الحمرا در اسپانیا، به عنوان یکی از مشهورترین بناهای اسلامی جهان به‌شمار می‌آید. این بنا شامل چندین قسمت مجزا است که در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند. در واقع این قصر، مقر حکومت آخرین امپراتوری مسلمانان در شبه جزیره ایبری بود که در سال ۱۴۹۲ توسط مسیحیان فتح شد، اما پایان حکومت مسلمانان در این منطقه به هیچ وجه منجر به گسست ریشه‌های فرهنگی نشد.

نمایشگاه “ درخشش الحمرا” از بیست‌وپنجم ماه مارس آغاز شده است و تا بیستم ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه، ۵۵ شی از جمله کتاب‌ها، تصاویر، سرامیک و سایر اشیای کشف شده  از قرون پانزدهم تا بیستم گردآوری شده است. این اشیاه فرهنگ، هنر و سنت‌ها در شبه جزیره ایبری را به خوبی نشان می‌دهند. به طور مثال، سرامیک‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه به خوبی بیانگر فرهنگ و هنر آن دوران است و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا بیشتر با فرهنگ اسلامی در قرون گذشته آشنا شوند.

همچنین این نمایشگاه نشان می‌دهد که پس از سقوط مسلمانان در شبه جزیره ایبری، فرهنگ و سنت‌های اسلامی تحت تاثیر تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار نگرفته، بلکه فرهنگ اسلامی در اروپا و شمال غربی آفریقا رشد بسیاری داشته است. کتاب‌ها و وسایل متعلق به آن دوران به خوبی نشان‌دهنده توسعه فرهنگ اسلامی در اروپا و آفریقا است. همچنین تصاویر به جامانده از آن دوران نیز می‌تواند برای علاقمندان به تاریخ قابل توجه باشد. بخشی از این تصاویر توسط فلیکس الکساندر اوپنهایم ثبت شده است. جالب است بدانید که در میان این عکس‌ها، قدیمی‌ترین تصویر ثبت‌شده از کاخ الحمرا نیز وجود دارد. بخش دیگری از تصاویر نیز توسط عکاسان جدیدتر به ثبت رسیده است و به خوبی تغییرات در کاخ الحمرا و همچنین آندلس را نشان می‌دهد.

لینک گزارش:

https://www.museumsportal-berlin.de/de/ausstellungen/die-strahlkraft-der-alhambra/

از تاسیس انجمن فرهنگی تا تجهیز مدارس روستایی

منابع: گوته، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، بنیاد کنراد آدناور، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد هانس زایدل،انجمن فرهنگی آلمان-پرو

آلمان و پرو، سال‌ها است که روابط فرهنگی نزدیکی با یکدیگر دارند. آنطور که گزارش منتشرشده بر روی سایت وزارت خارجه آلمان نشان می‌دهد؛ موسسه گوته در لیما و همچنین ۲۱ مدرسه آلمانی در شهرهای مختلف پرو به آموزش زبان آلمانی می‌پردازند و بیش از ۱۸ هزار نفر در این کشور مشغول به یادگیری زبان آلمانی هستند. دولت آلمان همچنین در سال‌های اخیر در راستای تقویت جامعه مدنی و حمایت از حقوق بشر در لیبا فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است. در این راستا، اکثر بنیادهای مهم آلمانی مانند بنیاد کونراد آدناور، بنیاد فردریش ابرت و بنیاد هانس زایدل دفاتری را در این کشور تاسیس کرده‌اند.

تاسیس انجمن فرهنگی آلمان-پرو

بدون تردید یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی آلمان در پرو، تاسیس انجمن فرهنگی در راستای اهداف دو کشور است. انجمن فرهنگی آلمان-پرو در سال ۱۹۹۰ در شهر کوسکو تاسیس شد. از آن زمان تاکنون این موسسه فرهنگی به محلی برای آموزش زبان آلمانی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی آلمان در پرو، بدل شده است. همچنین این انجمن فرهنگی، امکانات خوبی در اختیار گردشگران جوان آلمانی که قصد اقامت در پرو را دارند، قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب، جوانان دو کشور می‌توانند در این مکان با یکدیگر ملاقات کنند و درباره مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند. علاوه بر این‌ها، اعضای انجمن فرهنگی آلمان-پرو، وسایل و امکانات لازم برای تحصیل کودکان و نوجوانان در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده پرو را فراهم می‌کنند.آن‌ها همچنین کتاب‌هایی را برای آموزش زبان‌های آلمانی به این مناطق می‌فرستند تا به گسترش زبان آلمانی در روستاها نیز کمک کنند. اگر دوست دارید، درباره فعالیت‌های انجمن فرهنگی آلمان-پرو، اطلاعات بیشتری به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.acupari.de/de/infos/unser-kulturinstitut

آموزش زبان آلمانی به بیش از ۱۸ هزار نفر

آنطور که سایت وزارت خارجه آلمان گزارش داده است؛ در حال‌حاضر در حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در پرو مشغول یادگیری زبان آلمانی هستند. در این میان، موسسه گوته و مدارس آلمانی در پرو نقش مهمی در توسعه زبان آلمانی در این کشور ایفا می‌کنند. در حال‌حاضر، بیش از ۲۰ مدرسه آلمانی در شهرهای مختلف پرو تاسیس شده است که در ادامه تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

 به عنوان مثال، مدرسه آنکسو که ۵۵ سال پیش در شهر لیما تاسیس شده است، یکی از مهم‌ترین مدارس آلمانی در پرو به شمار می‌رود. مسئولان این مدرسه، آموزش‌های متنوعی برای دختران و پسران جوان در سه مقطع کودکستان، ابتدایی و دبیرستان طراحی کرده‌اند و بدین‌ترتیب دانش‌آموزان این مدرسه پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان مشغول به تحصیل شوند. در این مدرسه، دروس اصلی به زبان اسپانیایی تدریس می‌شود و زبان‌های انگلیسی و آلمانی به عنوان زبان‌های خارجی به دانش‌آموزان آموزش داده می شود. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/suedamerika/per/colegio-anexo-ipnm.html

مدرسه پستالوتسی، یکی دیگر از مدارس آلمانی است که در لیما فعالیت می‌کند. این مدرسه در سال ۱۹۴۳ با هدف تعلیم دانش‌آموزان خلاق و شایسته تاسیس شد. این مدرسه نیز در سه مقطع کودکستان، دبستان و دبیرستان به فعالیت می‌پردازد و دانش‌آموزان این مدرسه به راحتی می‌توانند در دانشگاه‌های معتبر پرو و آلمان به تحصیل خود ادامه دهند. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این مدرسه بیشتر آشنا شوید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/suedamerika/per/pestalozzi-schule-lima.html

از دیگر مدارس آلمانی که در پرو فعالیت می‌کند، می‌توان به سانتا اورسالا اشاره کرد. این مدرسه که ۸۰ سال پیش در شهر لیما تاسیس شد، در راستای توسعه زبان آلمانی در پایتخت پرو نیز فعالیت زیادی دارد. سایت زیر می‌تواند درباره فعالیت‌های این مدرسه، اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/suedamerika/per/ds-santa-ursula-lima.html

مدرسه مکس اوله نیز در سال ۱۹۵۶، فعالیت خود را در پرو آغاز کرد. در این مدرسه، آموزش به زبان اسپانیایی وجود دارد، اما زبان آلمانی نیز به عنوان زبان دوم به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. همچنین در این مدرسه درباره تحولات فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آلمان نیز اطلاعات کافی به دانش‌آموزان داده می‌شود. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره این مدرسه به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/suedamerika/per/ds-max-uhle-arequipa.html

علاوه بر مدارس آلمانی، موسسه گوته نیز سهم مهمی در توسعه زبان آلمانی در شهر پرو دارد. . موسسه گوته در شهر لیما، دوره‌هایی در جهت آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند. همچنین این موسسه، دوره‌هایی برای آمادگی آزمون زبان آلمانی دارد. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته در پایتخت پرو، دوره‌های زبان تخصصی نیز برگزار می‌کند. در کنار این‌ها، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری نیز از دیگر فعالیت‌های موسسه گوته در پرو است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های موسسه گوته در این کشور به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.goethe.de/ins/pe/de/spr/kur/gia.html

 تبادل دانشجو و محقق

پرو دارای ۳۱ دانشگاه دولتی و ۴۵ دانشگاه دولتی است. اما جالب است، بدانید که دانشگاه‌های این کشور از نظر سطح تحصیلی و امکانات پژوهشی اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. در این میان، دانشگاه‌هایی که در لیما تاسیس شده‌اند، شرایط بهتری دارند. با این وجود، به دلیل امتحان ورودی و شرایطی که برای ورود به دانشگاه‌های پرو وجود دارد، تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، با مشکلاتی همراه است. علاوه بر این، مشکلات مالی نیز بر بخش آموزش و پژوهش این کشور فشار زیادی وارد می‌کند. از این‌رو، بسیاری از دانشجویان و محققان پرو ترجیح می‌دهند که برای کار و ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. در این میان، آلمان یکی از مقاصد محبوب دانشجویان و پژوهشگران اهل پرو است. کیفیت بالای آموزشی و شهریه‌های پایین، موجب شده که دانشجویان پرویی، آلمان را برای مهاجرت انتخاب کنند. همچنین وجود موسسات تحقیقاتی معتبر در این کشور، پژوهشگران پرو را به سمت خود می‌کشاند. در این شرایط، انجمن‌های آموزشی آلمان، مانند موسسه تبادلات آکادمیک آلمان به دانشجویان و محققان پرو کمک زیادی می‌کنند. این موسسه هر ساله اطلاعات مفیدی درباره بورسیه‌های تحصیلی، فرصت‌های تحقیقاتی و همچنین زندگی در کشور آلمان در اختیار جوانان پرو قرار می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان بگذارد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/amerika/peru/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

حل معضلات اجتماعی و اختلافات منطقه‌ای

علاوه بر تبادلات آکادمیک و توسعه زبان آلمانی، تعدادی از بنیادهای مهم آلمانی نیز در کشور پرو در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین موسسات آلمانی که در حال‌حاضر در برزیل به فعالیت می‌پردازد، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی است که از ۵۰ سال پیش کار خود را در پرو آغاز کرده است. این سازمان در راستای حل معضلات اجتماعی، اختلافات منطقه‌ای و کاهش آلودگی هوا به دولت پرو کمک می‌کند. علاوه بر این، توسعه پایدار در شهرها، حمایت از جامعه مدنی و مبارزه با فساد از دیگر فعالیت‌های جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی در این کشور است. سایت زیر اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار خواهد داد:

https://www.giz.de/de/weltweit/400.html

حمایت از جامعه مدنی

یکی دیگر از موسسات آلمانی که در حال‌حاضر در پرو به فعالیت می‌پردازد، بنیاد کونراد آدناور است. این بنیاد بیش از ۵۰ سال است که در پرو فعالیت می‌کند. اعضای این بنیاد در پرو در راستای حمایت از جامعه مدنی، توسعه اجتماعی و اقتصادی و حقوق بشر فعالیت می‌کنند. علاوه بر این‌ها، این موسسه روابط گسترده‌ای با دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و اتاق‌های فکر در احزاب و موسسات دولتی دارد و میزگردهای متعددی درباره نقش پرو در آمریکای لاتین برای جوانان برگزار می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد در اختیارتان بگذارد:

https://www.kas.de/de/web/peru/ueber-uns

توسعه عدالت اجتماعی

از دیگر موسسات آلمانی که در حال‌حاضر در پرو فعالیت می‌کند، می‌توان به بنیاد فردریش ابرت اشاره کرد. این بنیاد فعالیت خود را از سال ۱۹۶۹ در پرو آغاز کرد. هدف از تاسیس این بنیاد در پرو، توسعه عدالت اجتماعی، محافظت از محیط‌زیست، توانمندسازی زنان، حمایت از جوانان مستعد، تحکیم ساختارهای دموکراتیک و حمایت از اتحادیه‌های کارگری است. همچنین اعضای این بنیاد تلاش می‌کنند تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مختلف، در جهت اهداف خود قدم بردارند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های بنیاد فردریش ابرت در اختیارتان قرار دهد:

https://www.fes.de/referat-lateinamerika-und-karibik/suedamerika

حمایت از جوانان و زنان در مناطق محروم

همچنین بنیاد هانس زایدل نیز سال‌ها است که کار خود را در شهر لیما آغاز کرده است. هدف از تاسیس این بنیاد، تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون، اعضای حمایت از جوانان و زنان به ویژه در مناطق محروم و روستایی، افزایش آگاهی عمومی و توسعه اقتصادی کار می‌کنند. این بنیاد در سال‌های اخیر، نقش مهمی در توسعه روابط میان دولت‌های آلمان و پرو داشته است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این بنیاد به دست آورید:

https://www.hss.de/weltweit-aktiv/

جشنواره فیلم مونیخ به صورت حضوری برگزار می شود

منبع:شبکه خبر بایرن

با وجود شیوع دوباره بیماری کرونا در آلمان، امسال جشنواره فیلم مونیخ به صورت حضوری برگزار می‌شود. آنطور که مسئولان برگزاری این جشنواره اعلام کرده‌اند، فستیوال فیلم مونیخ به صورت حضوری و در سینماهای سرباز شهر برگزار خواهد شد.

در حالی که شیوع دوباره بیماری کرونا، بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری در اقصی‌نقاط جهان را به تعطیلی کشانده است. مسئولان برگزاری جشنواره فیلم مونیخ اعلام کرده‌اند که این فستیوال به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

 دیانا ایلجنه، مدیر جشنواره فیلم مونیخ در این باره گفت:« امسال مانند سال‌های گذشته، جشنواره فیلم مونیخ در اواخر ماه ژوئن برگزار خواهد شد و حدود ۶۰ فیلم سینمایی در دو بخش سینمای ملی و بین‌المللی حضور خواهند داشت. همان‌طور که می‌دانید، جشنواره مونیخ هر ساله در مرکز فرهنگی کاستایگ برگزار می‌شد. منطقه‌ای در مونیخ که در آن ارکستر فیلارمونیک مونیخ، دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی مونیخ و چند مرکز فرهنگی دیگر وجود دارند. با این وجود، امسال قرار است که فیلم‌ها در سینماهای روباز به نمایش گذاشته ‌شوند و امیدواریم که تا آن زمان، بحران کرونا نیز بهتر شده باشد.»

جشنواره فیلم مونیخ از بیست‌وچهارم ژوئن تا ۳ ژوئیه برگزار خواهد شد و الجین و تیم موردنظر او انتظار دارند که حداقل ۶ سینمای روباز برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفته شود. آن‌ها مقرراتی را نیز در راستای پروتکل‌های بهداشتی وضع خواهند کرد. در واقع، دست‌اندرکاران امور فرهنگی در مونیخ تصمیم گرفته‌اند تا شرایط برگزاری جشنواره‌ها در دوران کرونا را فراهم کنند.

جالب است بدانید که جشنواره بین‌المللی فیلم مونیخ، بزرگترین فستیوال فیلم تابستانی در آلمان است و بعد از جشنواره فیلم برلین دومین فستیوال بزرگ فیلم آلمان نیز به شمار می‌رود. این جشنواره از سال ۱۹۸۳ هر ساله در اواخر ماه ژوئن برگزار می‌شود. عمده اهداف جشنواره فیلم مونیخ نمایش فیلم‌های بلند و کوتاه، کشف فیلم‌سازان جوان با استعداد و نوآور و ادای احترام به دستاوردهای سینماگران باتجربه و آثار قدیمی آن‌ها است.

لینک گزارش:

https://www.br.de/nachrichten/kultur/filmfest-muenchen-open-air-kinos-in-der-ganzen-stadt-geplant,SU4iCse

مامنی برای عاشقان ادبیات

منبع:سایت کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ

طرفداران ادبیات به هیچ‌وجه با کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ بیگانه نیستند. این کتابخانه  با در اختیار داشتن صدها هزار کتاب، مامن مناسبی برای عاشقان کتاب به شمار می‌رود. در عین‌حال، کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ با نمای شیشه‌ای و ظاهر خارق‌العاده‌اش نیز می‌تواند مخاطبان زیادی را به سوی خود جذب کند، این کتابخانه در سال ۲۰۰۶ به عنوان بهترین کتابخانه آلمان شناخته شد.

هرچند کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ در کوتبوس، حالا در سراسر جهان شناخته شده است، اما این مرکز در دهه ۵۰ میلادی بسیار کوچک و محدود بود. بعدها در دهه ۶۰ میلادی، منابع کتابخانه بیشتر شد و تعداد کتاب‌های آن تا سال ۱۹۶۵ به ۴۸ هزار جلد رسید. در سال ۱۹۷۲، مسئولان کتابخانه، همکاری‌های دوجانبه‌ای را با مسئولان کتابخانه شهر کوتبوس و همچنین کتابخانه دانشگاه علمی-کاربردی لایپزیگ آغاز کردند. این توافق‌نامه شامل تبادلات اسناد و کتب بود. بعدها در سال ۱۹۷۳، ساختمان جدیدی برای کتابخانه درنظر گرفته و دو سال پس از آن، بخش  صوتی نیز به مرکز جدید اضافه شد. در آن زمان، تعداد کتاب‌های کتابخانه به ۹۰ هزار جلد رسیده بود.

پس از اتحاد مجدد آلمان، تصمیمات جدیدی برای توسعه دانشگاه فنی براندنبورگ گرفته و مسابقه‌ای میان معماران برتر آن زمان در دانشگاه برپا شد. در آن زمان ژاک هرتسوگ و پییر دو مورون، دو معمار سوئیسی طرحی را برای گسترش کتابخانه و سالن‌های اصلی دانشگاه ارائه دادند که مورد پسند واقع شد. براساس این طرح، قرار شد که دو ساختمان مستطیل شکل به عنوان کتابخانه و سالن اصلی دانشگاه در منطقه غربی دانشگاه ساخته شود. در واقع قرار بود کتابخانه در بخشی از محوطه دانشگاه واقع شود که شهروندان کوتبوس بدون ورود به دانشگاه، بتوانند از آن استفاده کنند. اما وقتی این پروژه در سال ۱۹۹۸ به مرحله اجرا رسید، در محوطه دانشگاه، ساختمان‌های زیادی ساخته شده بود و دیگر جایی برای ساخت کتابخانه نبود.

در نتیجه معماران به این نتیجه رسیدند که کتابخانه به طراحی جدید نیاز دارد. آن‌ها می‌خواستند این کتابخانه یک اثر برجسته در معماری شهری باشد و روح جدید دانشگاه را به خوبی به نمایش بگذارد.

بدین ترتیب در سال ۲۰۰۴، کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ با نمای شیشه‌ای ساخته شد. جالب است بدانید که بر روی نما، حروفی با رنگ سفید چاپ شده است. این بنا تاکنون چندین جایزه معماری را از آن خود کرده است.کتابخانه دانشگاه فنی در حال‌حاضر ۹۰۰ هزار کتاب، فیلم و فایل صوتی را در خود جای داده است. همچنین در این کتابخانه، دسترسی به ۲۲ هزار نشریه نیز امکان‌پذیر است. نکته قابل توجه درباره کتابخانه مذکور این است که دسترسی به بخش زیادی از کتاب‌ها و مجلات آن، به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این کتابخانه به‌دست آورید به سایت زیر مراجعه کنید؛

https://www.b-tu.de/bibliothek/wir-ueber-uns/geschichte

کاهش قابل توجه شرکت‌کنندگان در کلاس‌های تعلیمات مسیحی

منبع:سایت اخبار کاتولیک‌

نتایج نظرسنجی جدید در ۱۶ ایالت آلمان نشان می‌دهد که شمار دانش‌آموزانی که در کلاس‌های‌ تعلیمات مسیحی شرکت می‌کنند، کاهش یافته است. براساس این نظرسنجی که توسط سرویس مطبوعاتی کلیسای پروتستان صورت گرفته است، تعداد دانش‌آموزانی که در کلاس‌های دینى دو کلیساى بزرگ کاتولیک و پروتستان آلمان شرکت می‌کنند، کاهش قابل توجهی یافته است.

اگرچه نتایج این نظرسنجی در ایالت‌های مختلف، متفاوت است اما مشخص است که بی‌رغبتی نسبت به درس تعلیمات مسیحی در آلمان افزایش یافته است. به‌طور مثال، ۱۰ سال پیش در ایالت نوردراین-وستفالن( پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان) ۶۶ درصد دانش‌آموزان آلمانی در دروس دینی مسیحی شرکت می‌کردند. این در حالی است که در حال حاضر، این رقم به ۶۰ درصد رسیده است.

حتی در ایالت بایرن که به طور سنتی، کاملا کاتولیک به شمار می‌آید، شمار دانش‌آموزانی که مایل هستند در کلاس‌های دینی مدارس و یا کلیساها شرکت کنند، به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. در این ایالت، در سال تحصیلی ۲۰۰۹-۲۰۱۰، حدود ۷۸.۳ درصد افراد برای شرکت در کلاس‌های دینی داوطلب می‌شدند. این در حالی است که به گزارش وزارت فرهنگ باواریا، در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰، این آمار به ۶۶.۵ درصد رسیده است. در شرق آلمان نیز شرایط به همین شکل است. به طور مثال، ۱۰ سال پیش در ایالت زاکسن، ۲۶.۶ درصد از دانش‌آموزان تمایل به حضور در کلاس‌های تعلیمات دینی داشتند و در حال‌حاضر این رغم به ۲۳.۷ رسیده است. براساس این گزارش، وضعیت در سایر ایالت‌های فدرال مانند زاکسن-آنهالت نیز اینگونه است. لینک زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره دراختیارتان قرار دهد:

https://www.katholisch.de/artikel/29409-umfrage-immer-weniger-schueler-besuchen-konfessionellen-unterricht

تازه های نشر در آلمان

گوته و قرآن

منبع:آمازون

بی‌شک، در میان شاعران و نویسندگان آلمانی، هیچ‌کس به اندازه یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر شهیر آلمانی به مطالعه متون اسلامی و ادبیات مشرق‌زمین علاقه نداشته است. در بسیاری از آثار و نظرات او به وضوح می‌توان رد پای اسلام، قرآن و اندیشه‌های عرفانی حافظ را مشاهده کرد که حاکی از آن است که او با اسلام، پیامبر، قرآن و همچنین ادبیات فارسی، آشنایی داشته است.

کارل یوسف کوشل، استاد حوزه تحقیقات بین‌مذهبی در دانشگاه توبینگن در اثر جدید خود “ گوته و قرآن” تلاش کرده است تا تمام متن‌های این شاعر آلمانی در زمینه اسلام و قرآن را جمع‌آوری کند. این کتاب برای علاقمندان به تحقیق و مطالعه در حوزه‌های بین‌فرهنگی و بین‌مذهبی مفید است.

Karl-Josef Kuschel
Patmos Verlag, 2021
432 Seiten,
ISBN 3843612463

لینک کتاب:

هفته‌نامه فارسی زبان رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان صرفا به منظور آشنایی با رویدادها و تحولات فرهنگی آلمان، خلاصه گزارش‌ها و اخبار رویدادهای فرهنگی این کشور را بدون دخل و تصرف و ارائه نظریه، با ذکر دقیق منبع و عینا همانگونه که منتشر شده است، منعکس می‌نماید. بر این اساس تاکید می‌کند که انعکاس این اخبار به هیچ‌وجه به منزله تأیید آن نمی‌باشد.در عین‌حال، هرگونه بهره‌برداری و نقل اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این نشریه صرفا با ذکر منبع مجاز است

Dieses Bild hat ein leeres Alt-Attribut. Der Dateiname ist icro.png

هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
با همکاری هیات تحریریه رایزنی فرهنگی
انتشار از طریق وب سایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
www.irankultur.com | info@irankultur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *