هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی – برلین شماره ۵۱۹ – ۳ فروردین ماه ۱۴۰۰

> تحولات فرهنگی اجتماعی آلمان

ابن‌سینا یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان قرون وسطی است

www.imago-images.de

منبع:شبکه آلمان

دوران طلایی اسلام، دوره‌ای در تاریخ اسلام است که فلسفه، فرهنگ و علوم اسلامی رشد زیادی داشت. در آن دوران، هنرمندان، فیلسوفان، دانش‌پژوهان، شاعران، نویسندگان، پزشکان و دیگر دانشمندان جهان اسلام، نقش به سزایی در رشد، پیشرفت و تکامل جهان اسلام ایفا کردند. یکی از برجسته‌ترین چهره‌های این دوران، پزشک و فیلسوف ایرانی است که ما او را با نام ابن‌سینا می‌شناسیم. سایت قنطره در گفت‌وگو با پیتر آدامسون، استاد فلسفه در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، زندگی بوعلی سینا و تاثیر این دانشمند ایرانی در شکوفایی فلسفه اسلامی را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

قرن هشتم میلادی، امپراتوری اسلامی مرزهای خود را از آندلس تا یونان و ازبکستان گسترش داده بود. در آن دوران، دانشمندان مسلمان، متون مهم را بررسی و به عربی ترجمه می‌کردند. بدین‌ ترتیب، فلسفه یونان نیز به مرزهای اسلامی راه یافت و مسلمانان توانستند اطلاعات مهمی در این باره به دست آورند.

پیتر آدامسون، استاد فلسفه در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ درباره ورود فلسفه یونان به جهان اسلام می‌گوید:«جهان اسلام به خوبی پذیرای علوم مختلف بود. مسلمانان تلاش می‌کردند تا از تجارب اندیشمندان و دانشمندان غیرمسلمان استفاده کنند و در مقابل علوم و کتب اسلامی را در سراسر جهان ترویج دهند. جالب است، بدانید که ورود فلسفه به دنیای اسلام نیز با نهضت ترجمه آثار فلسفه یونان آغاز شد. برخی معتقدند که الکِنْدی، ریاضی‌دان و فیلسوف عرب، نخستین حکیم اسلامی بود که به آثار حکمای یونان دسترسی داشت و به ترجمه آثار ارسطو و تفسیر و بیان آن‌ها پرداخت.  بسیاری نیز معتقدند که شکل‌گیری فلسفه اسلامی به دست فارابی صورت پذیرفت و احتمالاً به همین دلیل است که او را در مقایسه با ارسطو، معلم ثانی نامیده‌اند. بعدها دانشمندان مسلمان راه آن‌ها را ادامه دادند. بدین ترتیب، فلسفه اسلامی در سراسر جهان گسترش یافت.»

ابن‌سینا نیز از جمله دانشمندانی بود که در گسترش فلسفه اسلامی، نقش به‌سزایی داشت. او در سال ۹۸۰ میلادی در ازبکستان فعلی متولد شد. در آن زمان، امپراتوری اسلامی با مشکلات مختلفی روبرو شده بود. قدرت از یک‌سو در اختیار حاکمان محلی و از سوی دیگر در اختیار خلیفه در بغداد بود. این بی‌ثباتی سیاسی باعث درگیری‌های زیادی در امپراتوری اسلامی شد. با وجود این نابسامانی سیاسی، مراکز فرهنگی در سراسر امپراتوری اسلامی در حال رشد بود. پزشکان و دانشمندان در شهرهایی مانند اصفهان و همدان مورد حمایت شاهزدگان و حاکمان محلی قرار می‌گرفتند. ابن‌سینا یکی از آن دانشمندان بود. او به کتابخانه‌های بسیار غنی دسترسی پیدا کرد و توانست آثار جالینوس، اقلیدس و همچنین ارسطو را مطالعه کند.

آدامسون درباره ابن‌سینا می‌گوید:«ابن‌سینا تنها فلسفه یونان را تفسیر نکرد، او نقش مهمی در رشد فلسفه اسلامی داشت. این دانشمند ایرانی تا سن ۱۰ سالگی، قرآن و ادبیات عرب را آموخت و در ۱۶ سالگی در حوزه پزشکی به شهرت رسید و در ۱۸ سالگی، منطق، طبیعیات، نجوم، هندسه و ریاضیات را فرا گرفت و این چنین، توانست فیلسوفی جامع الاطراف شود. وی در زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد و در واقع فلسفه ابن سینا سرآغازی برای توسعه فلسفه اسلامی شد.»

کتاب „قانون “ ابن‌سینا تا قرن نوزدهم در آموزش پزشکی استفاده می‌شد. از این‌رو، بسیاری او را تنها به عنوان متخصص در رشته طب می‌شناسند. این در حالی است که وی آثار بسیار خوبی در فلسفه، عرفان و رشته‌های دیگر دارد. او به خصوص به عنوان یک فیلسوف نیز شناخته می‌شود. در فلسفه، ابن‌ سینا، پیش‌ از هر چیز پیرو ارسطو است.‌ در واقع او، نکات‌ مبهم‌ تفکر ارسطو را روشن‌ می‌سازد و  می‌کوشد که‌ به‌ یاری‌ عناصری‌ از اندیشه‌های‌ نوافلاطونی،‌ نظام‌ فلسفی‌ نوینی‌ شکل دهد. هستی‌شناسی‌ محور اصلی‌ نظام‌ فلسفی‌ ابن‌ سینا را تشکیل‌ می‌دهد که‌ هم‌ در متافیزیک‌ و هم ‌در خداشناسی‌ او، نقش‌ تعیین‌ کننده‌ای‌ داراست‌.

آدامسون درباره فلسفه ابن‌سینا می‌گوید:« به اعتقاد ابن‌سینا، هر موجودی، واجب الوجود یا ممکن الوجود است. یعنی اگر هستی برای ذات موجودی، ضروری باشد، واجب الوجود و اگر هستی یا نیستی برای ذات آن ضروری نباشد،‌ ممکن الوجود نامیده می‌شود. مبحث‌ واجب‌ الوجود و ممکن‌ الوجود در هستی‌‌شناسی‌ ابن‌ سینا پیوند تنگاتنگی‌ با خداشناسی‌ وی‌ دارد و در آثار او به دفعات آمده است. ابن‌‌سینا همواره‌ بر این‌ نکته‌ تأکید می‌کند که‌ واجب‌ الوجود، هستی‌ محض‌ است‌ و دارای‌ چیستی‌ نیست‌. او از این فرمول برای اثبات وجود خداوند استفاده می‌کند.»

از نظر پیتر آدامسون، ابن‌سینا یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان قرون وسطی است:«تعداد کمی از فلاسفه وجود دارند که برای سال‌ها، نظریات‌شان بازخوردهای زیادی در سطح جهان داشته است. از این رو، نام‌هایی مانند افلاطون، ارسطو، پلوتینوس در دوران باستان، کانت در فلسفه آلمان و ابن‌سینا در فلسفه اسلامی از جمله فیلسوفانی هستند که نظرات‌شان سال‌ها در سراسر جهان مورد بحث قرار گرفته است.»

لینک گزارش:

https://www.deutschlandfunk.de/islamischer-universalgelehrter-avicenna-praegend-wie-nur.886.de.html?dram%3Aarticle_id=492616

آلمان و ویتنام؛ روابطی به قدمت نیم قرن

منابع: موسسه گوته، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، بنیاد کنراد آدناور، ، بنیاد فردریش ابرت،  جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، بنیاد فردریش نویمان و موسسه گیگا

نزدیک به ۵۰ سال از سالگرد روابط دیپلماتیک میان ویتنام و آلمان می‌گذرد و حالا دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزش حرفه‌ای، تبادلات آکادمیک، محافظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی با یکدیگر همکاری می‌کنند. آنطور که سایت وزارت خارجه آلمان گزارش داده است؛ در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار ویتنامی در آلمان مشغول به کار و تحصیل هستند و این امر به گسترش روابط شهروندان دو کشور کمک زیادی کرده است. همچنین آلمانی‌ها تلاش کرده‌اند تا با تاسیس موسسه گوته در ویتنام، زبان و فرهنگ آلمانی را نیز در این کشور توسعه دهند. علاوه بر این‌ها، موسسات مهم آلمانی مانند بنیاد کونراد آدناور و فردریش نویمان نیز کارگاه‌های آموزشی برای جوانان ویتنامی برگزار می‌کنند.

محافظت از محیط‌زیست و تربیت نیروهای ماهر

هرچند ویتنام در طول ده سال گذشته توانسته به لطف رشد اقتصادی بیش از شش درصد​​، به کشوری با درآمد متوسط ​​بدل شود، اما هنوز هم دولت و مردم ویتنام با چالش های عظیمی روبرو هستند. از بین‌رفتن منابع طبیعی، تخریب محیط‌زیست، کمبود نیروی ماهر و مصرف زیاد انرژی از جمله مشکلات بزرگی است که جامعه ویتنام با آن دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر این، ویتنام به دلیل خط ساحلی طولانی خود، به شدت تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار دارد. در عین حال، این کشور به دلیل مصرف بیش از حد انرژی، در افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز نقش موثری ایفا می‌کند.

 به همین دلیل دولت ویتنام در تلاش است تا در راستای توسعه اقتصادی، پایداری زیست‌محیطی و ثبات اجتماعی قدم بردارد. در این راه، موسسات و بنیادهای خارجی نیز به دولت ویتنام کمک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین موسساتی که در حال‌حاضر در ویتنام، فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای محافظت از محیط‌زیست و ثبات اجتماعی انجام می‌دهد، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی است. این موسسه در راستای مدیریت منابع طبیعی، محافظت از محیط‌زیست و جنگل‌های ویتنام و همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای به دولت ویتنام کمک می‌کند. همچنین جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی در راستای آموزش فنی و حرفه‌ای در ویتنام فعالیت می‌کند. هدف این سازمان، تربیت نیروهای حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف در ویتنام است. در این راستا این نهاد تلاش می‌کند تا از موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای در ویتنام حمایت کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره فعالیت‌های این موسسه در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.giz.de/de/weltweit/357.html

ساخت و تجهیز موسسات آموزشی

از اواسط دهه ۸۰ میلادی، ویتنام در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی شروع به رشد کرد. از آن زمان، دولت ویتنام تلاش کرد تا با همکاری سازمان‌ها و بنیادهای خارجی و با کمک سرمایه‌گذاران خارج از کشور به تجهیز موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای و بهروه‌وری بالاتر انرژی بپردازد. موسسه اعتباری برای بازسازی در آلمان از جمله سازمان‌های خارجی است که در این راه به دولت ویتنام کمک می‌کند. این موسسه، نقش مهمی در ساخت و تجهیز موسسات آموزشی، حفاظت از محیط‌زیست و افزایش بهره‌وری انرژی ایفا می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Asia/Vietnam/

ارتقا عدالت اجتماعی

از دیگر موسسات مهم آلمانی که در ویتنام فعالیت می‌کند، می‌توان به بنیاد فردریش ابرت اشاره کرد. اعضای این بنیاد، فعالیت خود را در سال ۱۹۹۰ در شهر هانوی، پایتخت ویتنام آغاز کردند. این بنیاد، یکی از نخستین سازمان‌های بین‌المللی بود که در ویتنام مشغول به کار شد. فعالیت اصلی این بنیاد در ویتنام، ارتقا عدالت اجتماعی و آموزش سیاسی است. مسئولان این بنیاد در ویتنام تلاش می‌کنند تا با برگزاری کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی، برگزاری میزگردهای مختلف و همکاری با موسسات تحقیقاتی و آموزشی در راستای اهداف خود قدم بردارند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره فعالیت‌های این موسسه در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://vietnam.fes.de/about/our-mission-in-vietnam

آموزش دیجیتال و ترویج گفت‌وگوی فرهنگی

از دیگر موسسات مهم آلمانی که در ویتنام فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد فردریش نویمان اشاره کرد. این بنیاد از سال ۲۰۱۲، فعالیت خود را در شهر هانوی آغاز کرد. بنیاد فردریش نویمان با هدف آموزش دیجیتال، ترویج گفت‌وگوی فرهنگی، حمایت از حاکمیت قانون و توسعه اقتصادی در پایتخت ویتنام تاسیس شده است. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های بنیاد فردریش نویمان در ویتنام بیشتر آشنا شوید:

https://www.freiheit.org/vietnam

برگزاری دوره‌های آموزشی

بنیاد کونراد آدناور نیز از دیگر موسسات مهم آلمانی است که در ویتنام فعالیت می‌کند. این بنیاد در شهر هانوی، دوره‌های آموزشی را برای جوانان و کارآفرینان برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این دوره‌ها کمک به ثبات اقتصادی و اجتماعی، حمایت از جامعه مدنی، حل مسالمت‌آمیز مشکلات سیاسی و اجتماعی و همچنین حل بحران‌های آب و هوایی و محافظت از محیط‌زیست است. از طریق لینک زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های بنیاد کونراد آدناور به‌دست آورید:

https://www.kas.de/de/web/vietnam/ueber-uns

تبادلات آکادمیک

پس از فروپاشی بلوک شرق، ویتنام با چالش اصلاح سیستم آموزش عالی خود روبرو شد که تا دهه ۹۰ میلادی براساس ساختارهای آموزشی شوروی بنا شده بود. بدین ترتیب از سال ۱۹۹۳، سیستم آموزشی ویتنام به مدل اروپایی تغییر شکل یافت و ساختاری جدید پیدا کرد. در حال‌حاضر، سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ویتنام وجود دارد. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، با یک آزمون ورودی در مقطع کارشناسی آغاز می‌شود. هر چند بسیاری تنها تا پایان دوره کارشناسی در ویتنام تحصیل می‌کنند، اما مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در این کشور بسیار مهم است و می‌تواند آینده شغلی خوبی برای افراد ایجاد کند. همچنین تحصیل در مقطع دکترا نیز می‌تواند موقعیت‌های شغلی خوبی برای داوطلبان به وجود آورد. البته تحصیل در این مقطع کمی مشکل است و تنها کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالا هستند، دو مقاله علمی دارند و همچنین تأییدیه دو استاد راهنما را اخذ کرده‌اند، می‌توانند تحصیلات خود را در مقطع دکترا در ویتنام آغاز کنند. اگرچه به نظر می‌رسد که سیستم آموزش عالی ویتنام، رشد زیادی داشته است، اما هنوز هم در مقایسه با سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته، بسیار ضعیف است. علاوه بر این، اکثر موسسات آموزش عالی در این کشور با مشکلات جدی مالی روبرو هستند. دولت تنها می‌تواند حقوق اساتید دانشگاه‌های دولتی را تامین کند و سایر هزینه‌ها باید از طریق شهریه و پروژه‌های آموزشی برطرف شود. از این رو، بسیاری از دانشجویان و اساتید ویتنامی ترجیح می‌دهند که برای ادامه تحصیل و کار به کشورهای پیشرفته مانند آلمان سفر کنند. همچنین بسیاری از پژوهشگران این کشور نیز ترجیح می‌دهند که در موسسات تحقیقاتی اروپایی و آمریکایی مشغول به کار شوند. در این راستا انجمن‌ها و موسسات بین‌المللی نیز به دانشجویان، اساتید و محققان ویتنامی کمک می‌کنند. از موسساتی که نقش مهمی در این راستا ایفا می‌کند، می‌توان به موسسه تبادلات آکادمیک آلمان اشاره کرد. این موسسه به صورت منظم، فهرستی از کمک‌هزینه‌های تحصیلی و پژوهشی آلمان را برای علاقمندان در ویتنام منتشر می‌کند. همچنین این موسسه به دانشجویان و اساتیدی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، مشاوره می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره فعالیت‌های این موسسه در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/vietnam/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

فعالیت موسسه گیگا در آسیا

یکی از اقدامات مهم دولت آلمان در آسیا، تاسیس موسسه مطالعات آسیا(گیگا) است. این موسسه به ابتکار مجلس فدرال آلمان و وزارت امور خارجه این کشور در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد و از آن زمان، تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورهای شرق آسیا و همچنین استرالیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. هرچند بخش عمده فعالیت‌های این موسسه به مطالعات در هند و چین برمی‌گردد، اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این موسسه تحقیقات گسترده‌ای را در تمام کشورهای شرق آسیا از جمله ویتنام انجام می‌دهد.

محققان موسسه مطالعات آسیا(گیگا) در تمام کشورهای این منطقه از جمله ویتنام حضور دارند و با دانشجویان، محققان، سیاسیتمداران و اعضای سازمان‌های محلی ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه در ویتنام و سایر کشورهای شرق آسیا در اختیارتان قرار دهد:

https://www.giga-hamburg.de/de/institute/giga-institut-f%C3%BCr-asien-studien/

توسعه زبان آلمانی

همان‌طور که در ابتدا گفته شد؛ آلمانی‌ها تلاش کرده‌اند تا با تاسیس موسسه گوته در ویتنام، زبان و فرهنگ آلمانی را نیز در این کشور توسعه دهند. مرکز گوته در شهر هانوی، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان برگزار می‌کند. همچنین در این موسسه، امتحانات رسمی موسسه گوته نیز برگزار می‌شود. کتابخانه این مرکز نیز، منابع غنی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آلمان در اختیار دارد. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته در هانوی، هر ساله میزبان صدها نمایشگاه‌ هنری و رویداد فرهنگی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.goethe.de/ins/vn/de/index.html

بازدید از باغی ۱۵۰ ساله در مرکز شهر فرانکفورت

منبع:سایت باغ گیاه‌شناسی فرانکفورت

شهروندان فرانکفورت، امسال، ۱۵۰امین سالگرد تاسیس باغ گیاه‌شناسی این شهر را جشن می‌گیرند. این باغ که با مساحتی در حدود ۲۲ هکتار، بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی آلمان به شمار می‌رود، هر ساله میزبان بسیاری از عاشقان طبیعت و گیاه‌شناسان در دنیا است.

باغ گیاه‌شناسی فرانکفورت در شانزدهم ماه مارس سال ۱۸۷۱ افتتاح شد. شاید کمی عجیب به‌نظر برسد، اما این باغ در ابتدا یک مرکز ورزشی و محلی برای ملاقات مقامات و شهروندان مرفه فرانکفورت بود. مسئولان باغ در سال ۱۸۸۰، یک پیست دوچرخه‌سواری، زمین‌های تنیس، کریکت و راگبی در این مجموعه ساختند و بدین‌ترتیب باغ فرانکفورت را به یکی از بزرگ‌ترین مراکز ورزشی آلمان بدل کردند. در آن دوران، جشنواره‌های ورزشی متعددی در این مرکز برگزار شد. بعدها در سال ۱۹۳۱، مسئولان شهر فرانکفورت، اداره این باغ را به عهده گرفتند. از آن زمان، باغ فرانکفورت به محلی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی شهر تبدیل شد. به‌طور مثال، در دسامبر سال ۱۹۷۴، یک گروه موسیقی انگلیسی در این باغ، برنامه اجرا کردند. با همه این اوصاف، باغ گیاه‌شناسی فرانکفورت بیش از هر چیز به دلیل تنوع گیاهی خود از دیرباز مورد توجه بوده است. از اوایل قرن بیستم میلادی، گونه‌های متنوع گیاهی از اقصی نقاط جهان به این باغ منتقل شدند. در حال‌حاضر، این باغ از ۱۲ گلخانه مجزا تشکیل شده است. در هر یک از این گلخانه‌ها، تعدادی از گیاهان طبقه‌بندی شده‌اند.

بهترین زمان برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی فرانکفورت، اواخر بهار است که رایحه دلپذیر گل‌های اقاقیا و یاس معطر بازدیدکنندگان را مست می‌کند. از آنجایی که این باغ از هوای مطبوع و خنکی برخوردار است، فصل تابستان هم برای بازدید از این مکان، زمان مناسبی به‌شمار می‌آید. جالب است بدانید که مسئولان شهر فرانکفورت به مناسبت ۱۵۰امین سالگرد تاسیس این باغ برنامه‌های متفاوتی دارند. برای مثال، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که در ماه ژوئن، نمایشگاهی از عکس‌ها و تصاویر تاریخی این باغ برگزار کنند. این نمایشگاه می‌تواند به خوبی تحولات ۱۵۰ سال گذشته این باغ را به علاقمندان نشان دهد.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره باغ گیاه‌شناسی فرانکفورت و برنامه‌های مربوط به ۱۵۰امین سالگرد آن، به‌دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.palmengarten.de/de

مردم برلین بیش از سایر شهروندان آلمان در فعالیت‌های فرهنگی مشارکت دارند

Bild: dpa/Fabian Sommer

منبع:شبکه برلین- براندنبورگ

نتایج مطالعات جدید دپارتمان فرهنگی سنای برلین نشان می‌دهد که مردم برلین بیش از سایر شهروندان آلمان از مراکز فرهنگی مانند تئاتر، سینما، اپرا و موزه‌ها استفاده می‌کنند و در فعالیت‌های فرهنگی مشارکت دارند. این درحالی است که شهروندان شهرهای کوچک و روستاهای اطراف برلین از وضعیت فرهنگی منطقه خود راضی نیستند.

دپارتمان فرهنگی سنای برلین پیش از آغاز بحران کرونا، پژوهشی را درباره شرایط فرهنگی پایتخت آلمان آغاز کرد که به تازگی به سرانجام رسیده است. در این پژوهش، از ۱۳ هزار نفر از شهروندان برلین درباره میزان استفاده از موسسات فرهنگی، میزان رضایت از برنامه‌های فرهنگی و همچنین مشارکت آن‌ها در امور فرهنگی سوالاتی پرسیده شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که شهروندان پایتخت آلمان بیش از سایر مردم این کشور از مراکز فرهنگی مانند تئاتر، سینما، اپرا و موزه‌ها استفاده می‌کنند و در فعالیت‌های فرهنگی مشارکت دارند. این درحالی است که شهروندان شهرهای کوچک و روستاهای اطراف برلین از وضعیت فرهنگی منطقه خود راضی نیستند. کلاوس لدرر، سناتور امور فرهنگی در سنای برلین درباره نتایج این مطالعات گفت:« نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که شهروندان برلین مشارکت خوبی در رویدادهای فرهنگی ندارند، اما نباید تنها به فعالیت‌های نهادهای فرهنگی در پایتخت و مرکز شهرهای بزرگ اکتفا کرد. بلکه نهادهای فرهنگی باید در تمام شهرهای کوچک و بزرگ آلمان رضایت شهروندان را جلب کنند.»

مطالعات فرهنگی از سال ۲۰۰۸، هر ساله در برلین انجام می‌شود. پژوهش جدید نیز پیش از آغاز همه‌گیری کرونا در برلین آغاز و به تازگی نتایج آن توسط بخش فرهنگی سنای برلین منتشر شده است. این نتایج قرار است در اختیار موسسات و نهادهای فرهنگی در برلین قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند نواقص و نقاط ضعف خود را پیدا و برطرف کنند. به گفته کلاوس لدرر، اعضای نهادهای فرهنگی با استفاده از داده‌های این پژوهش‌ها می‌توانند تاثیرگذاری خود در جامعه را افزایش دهند.

او در این باره گفت:« من معتقدم که ما در مسیر درستی قرار داریم. این مطالعات می‌تواند تاثیر خوبی بر عملکرد نهادهای فرهنگی در برلین داشته باشد. در کنار این‌ها، ما آموزش فرهنگی را نیز در برنامه خود قرار داده‌ایم. هر چند در برخی مواقع، موانعی باعث می‌شود که برنامه‌های ما با تاخیر انجام شود، اما من امیدوارم که با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شاهد رشد بخش فرهنگی در برلین و سایر ایالت‌های آلمان باشیم.»

لینک گزارش:

https://www.rbb24.de/kultur/beitrag/2021/03/berlin-kultur-studie-lederer-soziale-barrieren-kulturausschuss.html

بسیاری از مسلمانان آسیب‌دیده از جرائم نژادپرستانه، تحت حمایت هیچ موسسه‌ای قرار نمی‌گیرند

Foto: Prostock-studio, Shutterstock

منبع:اسلامیشه تسایتونگ

نتایج تحقیقات موسسه اتحاد علیه اسلام هراسی و خصومت با مسلمانان(CLAIM) در آلمان نشان می دهد که بسیاری از مسلمانان آسیب‌دیده از جرائم نژادپرستانه تحت حمایت هیچ موسسه‌ای قرار نمی‌گیرند. براساس تحقیقات این مرکز، تنها چهار مرکز از ۷۹ نهاد مشاوره در سراسر آلمان، از مسلمانانی که از رفتارهای نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز آسیب دیده‌اند، حمایت می‌کند.

بسیاری از شهروندان آلمان، هر روز تحت رفتارهای تبعیض‌‌آمیز و نژادپرستانه قرار می‌گیرند و حتی حملات لفظی و فیزیکی را تجربه می‌کنند. در این میان، نژادپرستی علیه مسلمان،‌ نسبت قابل توجهی از جنایات نژادپرستانه را تشکیل می‌دهد. آنطور که پلیس آلمان گزارش داده؛ در سال ۲۰۲۰، بیش از ۹۰۰ جرم با انگیزه اسلام هراسی ثبت شده است. این در حالی است که نتایج تحقیقات موسسه اتحاد علیه اسلام هراسی و خصومت با مسلمانان(CLAIM) نشان می دهد که بسیاری از مسلمانان آسیب‌دیده از جرائم نژادپرستانه تحت حمایت هیچ موسسه‌ای قرار نگرفته‌اند. براساس تحقیقات این مرکز تنها چهار مرکز از ۷۹ نهاد مشاوره در سراسر آلمان، از مسلمانانی که از رفتارهای نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز آسیب دیده‌اند، حمایت می‌کنند.

گوزین جهان که مسئول این مطالعه در موسسه اتحاد علیه اسلام هراسی و خصومت با مسلمانان است، در این باره گفت:« متخصصان مراکز مشاوره باید نسبت به انواع نژادپرستی اطلاعات کافی داشته باشند تا نه‌تنها اعتماد افراد آسیب‌دیده را جلب کنند، بلکه بتوانند آن‌ها را تحت حمایت خود قرار دهند. در این میان، به‌نظر می‌رسد که در زمینه نژادپرستی علیه مسلمان، نیاز به آموزش بیشتری وجود دارد. در آلمان، افرادی که تحت تبعیض قرار گرفته‌اند و یا با رفتارهای نژادپرستانه مواجه شده‌اند، معمولا به مراکز مشاوره غیردولتی مراجعه می‌کنند. البته این مراکز نیز به این گروه از افراد مشاوره رایگان می‌دهند. این در حالی است که مراکز مشاوره برای مسلمانان نیز بسیار کم است.»

ریما هانانو، معاون موسسه اتحاد علیه اسلام هراسی و خصومت با مسلمانان نیز با اشاره به اینکه آمارهای درستی از میزان نژادپرستی علیه مسلمانان وجود ندارد، گفت:« تنها نیمی از سازمان‌ها درباره نژادپرستی علیه مسلمانان، گزارش ارائه می‌دهند. بنابراین هیچ آمار درستی از چنین جرائمی در آلمان وجود ندارد. به طور مثال، در سال ۲۰۱۹، تنها ۱۲۸۰ حمله لفظی و فیزیکی علیه مسلمانان ثبت شده است. این در حالی است که تنها نیمی از مراکز و سازمان‌ها، نژادپرستی علیه مسلمانان را به عنوان جرم قلمداد می‌کنند. همچنین تعداد زیادی از شهروندان مسلمان، حاضر به گزارش حملات فیزیکی و لفظی علیه خود نیستند. بنابراین آمارهای رسمی به هیچ عنوان گویای واقعیت نیست. این آمارها تنها به ما نشان می‌دهد که نژادپرستی علیه مسلمانان در آلمان وجود دارد و باید برای حل آن چاره‌ای اندیشیده شود.»

او همچنین درباره حمایت از آسیب‌دیدگان نیز گفت:«نتایج این تحقیق همچنین مشخص می‌کند که تعداد مراکز مشاوره‌‌ای که به مسلمانان آسیب‌دیده از جرائم نژادپرستانه مشاوره می‌دهند، بسیار کم است. این تحقیقات به ما نشان می‌دهد که آلمان برای مشاوره در زمینه نژادپرستی و تبعیض علیه مسلمانان با خلا مواجه است. این در حالی است که حمایت از افراد آسیب‌دیده امری ضروری است و دولت فدرال باید ساختارها و بودجه کافی برای این امر را مهیا سازد.»

لینک گزارش:

Muslimfeindlichkeit: CLAIM Allianz veröffentlicht Kurzstudie

فستیوال نوروز ۱۴۰۰ به همت دانشگاه رور بوخوم برگزار شد

منبع:سایت بنیاد هاینریش بل

دانشگاه رور بوخوم آلمان، روز بیستم ماه مارس(سی‌ام اسفندماه) میزبان فستیوال نوروز ۱۴۰۰ بود. این فستیوال که با همکاری دانشگاه ارفورت، موسسه حافظ برلین، تئاتر ارفورت، بنیاد هاینریش بل و رادیو آزاد برلین شکل گرفت، به دلیل بحران کرونا، به صورت آنلاین برگزار شد.

جشن نوروز با عنوان “فستیوال نوروز ۱۴۰۰: جشنواره بین‌فرهنگی سال جدید” به همت دانشگاه بوخوم آلمان، روز بیستم ماه مارس برگزار شد. سایت دانشگاه رور بوخوم درباره انگیزه برگزاری این مراسم، نوشته است:«کشورهای مختلف جنوب، غرب و مرکز آسیا، نوروز را جشن می‌گیرند. این آیین باستانی هر ساله هنگام بهار در ایران، افغانستان و منطقه کردستان برگزار می‌شود. از این‌رو، ما نیز تصمیم گرفتیم که این جشنواره بین‌فرهنگی را به منظور پاسداشت تنوع و تکثر فرهنگی برگزار کنیم.»

در جشنواره نوروز ۱۴۰۰، مستند پرنیان اثر ارد عطارپور به نمایش گذاشته شد. این مستند درباره زندگی یک باستان‌شناس و روابط او با همسر و فرزندش است که هر دو از بیماری لاعلاجی رنج می‌برند. در ادامه جشنواره، همچنین گروهی از کارشناسان به نقد و بررسی این مستند پرداختند. همچنین در این فستیوال، موسیقی مخصوص نوروز برای علاقمندان پخش شد. در بخش دیگری از این جشنواره، استادان حوزه ایران‌شناسی درباره نوروز، تاریخچه آن و آداب و رسوم این آیین، به گفت‌وگو پرداختند.

 آنطور که سایت دانشگاه گزارش داده است؛ جشنواره نوروز ۱۴۰۰ که به دلیل بحران کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، از ساعت ۱۶ روز بیستم ماه مارس آغاز شد و تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه داشت. شرکت در این فستیوال برای عموم افراد آزاد بود. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره این فستیوال در اختیارتان بگذارد:

https://calendar.boell.de/de/event/interkulturelles-neujahrsfest-nowruz-1400-nwrwz-1400

تازه های نشر در آلمان

دام هویت

منبع:آمازون

بسیاری معتقدند که میان کشورهای غربی و جهان اسلام، “جنگ فرهنگی” وجود دارد. برخی می‌گویند که ما در حال حاضر در میانه این جنگ هستیم و برخی دیگر امیدوارند که از طریق گفت‌وگوهای بین فرهنگی، این درگیری را خنثی کنند. آمارتیا سن، نویسنده سرشناس هندی در کتاب خود “ دام هویت” نشان می دهد که اصرار نادرست برخی از افراط‌گرایان بر ضرورت وجود یک هویت واحد در جهان، باعث ایجاد “جنگ فرهنگی” می‌شود.

به اعتقاد آمارتیا سن، اعضای گروه‌های افراطی اهمیت تنوع و تکثر مذهبی، قومی و نژادی در در جهان را نادیده می‌گیرند.  او می‌گوید که اگر دام هویت وجود نداشته باشد، جنگ فرهنگی در سراسر جهان از بین خواهد رفت. به اعتقاد این نویسنده هندی، جهان تنها در چنین شرایطی می تواند به سمت صلح حرکت کند.

کتاب “ دام هویت” در سال ۲۰۲۰ به زبان آلمانی ترجمه و وارد بازار کتاب آلمان شده است.

Herausgeber : C.H.Beck; 4. Edition (17. Juli 2020)
Sprache : Deutsch
Gebundene Ausgabe : 208 Seiten
ISBN-13: 978-3406558122
Amartya Sen

لینک کتاب:

هفته‌نامه فارسی زبان رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان صرفا به منظور آشنایی با رویدادها و تحولات فرهنگی آلمان، خلاصه گزارش‌ها و اخبار رویدادهای فرهنگی این کشور را بدون دخل و تصرف و ارائه نظریه، با ذکر دقیق منبع و عینا همانگونه که منتشر شده است، منعکس می‌نماید. بر این اساس تاکید می‌کند که انعکاس این اخبار به هیچ‌وجه به منزله تأیید آن نمی‌باشد.در عین‌حال، هرگونه بهره‌برداری و نقل اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این نشریه صرفا با ذکر منبع مجاز است

Dieses Bild hat ein leeres Alt-Attribut. Der Dateiname ist icro.png

هفته نامه خبری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
با همکاری هیات تحریریه رایزنی فرهنگی
انتشار از طریق وب سایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان
www.irankultur.com | info@irankultur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *